Studievalg og videregående studie

Spørgsmål angående Molekylær Medicin - Karakterer, studiejob, fremtidsjob og biologi

21. januar 2018 af Eepix (Slettet)

Hej alle på Studieportalen,

Har fire spørgsmål, som jeg håber i kan svare på :D

- Ville spørge jeg, hvorvidt karakterer er vigtige på studiet (er det fx. på medicin, hvor det er godt nok bare at få mindst 02, eller er det måske ligesom Jura, hvor man skal have høje karakterer for at få et fedt advokatjob)?

- Er der mulighed for at få studiejob inden for studiet?

- Hvordan er jobmulighederne, og hvilken indflydelse har karakterne på det)?

- Hvor god skal man være til biologi for at læse denne uddannelse (fik 10/10 i årskarakter, men føler stadig ikke, at det er helt min stærke fag, men i mange har har molekylær biomedicin været min drømmeuddannelse)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2018 af EnStuderende

Jeg læser MM på 2. semester:

- Altså det er nok ikke så vigtigt som på jura. Det er jo klart, at man ikke får 10/12 så let som på gym, så derfor forventer de jo heller ikke dette ude på arbejdsmarkedet, men på den anden side vil det nok heller ikke virke så favorabelt at ansætte en, som kun har ene af 2/4-taller gennem hele studiet. Vil dog mene, at karaktererne først rigtigt bliver vigtige på bacheloren, men selvfølgelig betyder det da lidt, men måske mest for ens eget selvværd ;) Jeg ville ikke fokusere så meget på karakterer, men på at lære en masse og >forstå< tingene, så skal karaktererne nok følge trop. Og så skal man altså også lige huske at have et liv ved siden af. Det der gør det sværere at få gode karakterer på universitetet er efter min mening ikke så meget sværhedsgraden af stoffet, men primært fordi 1) du får så meget for, at du umuligt kan nå at lære det hele, medmindre du ikke vil have et liv ved siden af og 2) forelæserne er meget dygtige, men mindst halvdelen af dem elendige til at lære fra sig og til at gøre det klart, hvad man egentlig skal vide til eksamenen.

- Ja, det vil jeg mene, men man skal nok søge lidt mere efter det end f.eks. en datalog skal.

- Det mest oplagte er jo nok forskning. Til det skal du have en PhD, og der har du bedre chancer, hvis du har rigtig gode karakterer. At få en PhD handler jo om at skaffe funding, altså finde nogen, der gider betale den. Hvis du har gode karakterer mener jeg, at du kan søge om at få den (gennem universitetet? Hmm) og få det godkendt, men ellers så handler det normalt om selv at finde de personer gennem forskergrupper inden for universitetsverdenen eller industrien (erhvervs-PhD). 

Det er lidt svært at give konkrete eksempler på jobs ud over forskning, da MM jo ikke er rettet mod en specifik type job som f.eks. medicin er. Det kan være mange forskellige positioner. Du kan f.eks. arbejde med kvalitetskontrol af medicin inden for industrien. Inden for hospitalsverdenen kan du arbejde med at analysere prøver fra patienter og vurdere, hvorvidt de har en given sygdom eller ej.

- Det lærer du! Jeg havde biologi på C og havde haft et sabbatår inden jeg startede... Kunne knap nok huske hvad et Golgi apparat var. Min linje var mat/fys, så kemien var også kun på B. Vil ærligt indrømme, at dem på biotek A/kemi A klart havde en fordel det første semester - jeg skulle ligesom bygge en basisviden op fra bunden, som de allerede halvt havde bygget i forvejen. Men det var ikke noget problem, det er kun lige i starten, hvor du skal bygge din viden op. Jeg ved lige så meget som de andre nu, hvis ikke mere ;)

Så længe du har interessen for det og er villig til at bruge tid/energi på at sætte dig ind i det. Men et godt tip er at læse op på basal biologi/kemi inden studiestart hvis du gider, så har du i hvert fald en fordel. Men det er ikke nødvendigt.


Skriv et svar til: Spørgsmål angående Molekylær Medicin - Karakterer, studiejob, fremtidsjob og biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.