Biologi

KIMFALD OG ANTIBIOTIKARASISTENS

26. januar 2018 af Louise1327 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg, jeg er igang med en raport om kimfald, og jeg vil hører om der er nogle som kan hjælpe mi med at svare på dette spørgsmål.

“Forklar, hvilken funktion kontrolskålen har i eksperimentet"

Min lærer, fortalte mig at jeg skulle lægge mærke til hvad er det vi gerne vil undersøge og hvad sker der hvis kontrolskålene har bakterier. 

- Jeg håber om der er nogle som kan hjælpe mig.

mange tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Kontrolskåle i forbindelse med bakteriologiske forsøg kan have mange formål. Hvis du beskriver hvad det er jeres forsøg går ud på, er det også nemmere at hjælpe med, hvad kontrolskålenes funktion kan være.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #2
27. januar 2018 af Louise1327 (Slettet)

Hej tak for at du vil hjælpe, har tilføjet et billede af opgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Kontrolskålen brugen i denne sammenhæng son en slags nul-reference. Hvis der ikke er vækst i kontrolskålen, kan man antage at den er steril og dermed også antage at de øvrige skåle var sterile fra begyndelsen af forsøget (underforudsætning af, at de alle 7 havde fået samme behandling, hvilket jeg antager). Dermed kan man også formode, at alle kolonier der voksede frem i de seks skåle der blev eksponeret for luft, stammer fra luften.

Hvis der derimod var vækst i kontrolskålen, så var den ikke steril, og dermed kan man ikke regne med at de øvrige skåle var sterile. Det betyder også, at man må formode, at nogle af de kolonier der voksede frem i de seks skåle der blev eksponeret for luft, allerede var til stede inden eksponeringen.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #4
27. januar 2018 af Louise1327 (Slettet)

Arg, mange tak for hjælpen

Svar #5
28. januar 2018 af Louise1327 (Slettet)

Kan du måske også hjælpe mig med disse??

“Hvordan kan man stoppe antibiotika forbruget bla. grise " og “Hvorfor udskriver læger stadig for meget antibiotika ud? Hvorfor stopper de ikke med det"

Brugbart svar (1)

Svar #6
28. januar 2018 af AngelOneOne

Hej,

I Danmark er det allerede forbudt at bruge antibiotika til dyr, både som vækstfremmere og som forebyggende behandling. Antibiotika må udelukkende bruges til at bekæmpe sygdom. Det kan kun ordineres af dyrlæger. Ved at indføre en sådan slags kontrol i hele verden, ville man være nået et langt stykke af vejen, men det er nok utopi at tro at det vil ske inden for den nærmeste fremtid.

Hvorfor læger udskriver for meget antibiotika? Det er et godt spørgsmål, som jeg ikke kender svaret på. Manglende viden om hvad antibiotika egentlig er godt i mod måske?

Man kan nok få mange læger til at stoppe med det, med en seriøs og vedholdende kampagne. Ligeledes er der mange steder i verden, hvor antibiotika ikke engang kræver recept, så folk selvmedicinerer sig. At gøre læger opmærksomme på, hvad der faktisk bør gives antibiotika i mod, og gøre antibiotika receptpligtig i hele verden, er nok også den eneste vej frem. Men også her, tror jeg desværre at den sunde fornuft ikke kan nå ud til alle, og det bliver tæt på umuligt at gennemføre.

/Angel

- - -

/Angel

Skriv et svar til: KIMFALD OG ANTIBIOTIKARASISTENS

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.