Fysik
Effektfaktor
Hej, er der nogle som kan hjælpe mig med disse to opgaver?
Noget køde har en samlet varmekapacitet på145 kJ/K, når det er tøet, mens varmekapaciteten er 89 kJ/K når det er frosset.
Kødet ligges i en fryser mandag klokken 18, og her har det en temperatur på 14 grader celcius. Fryseren arbejder nu uafbrudt til onsdag klokken 11, hvor kødet er frosset og har nået en temperatur på minus 21 grader celcius.
Når fryseren arbejder, har den et elektrisk effektforbrug på 60 W.
Opgave 1. Du skal beregne den reelle effektfaktor for fryseren under nedfrysningen af kødet.
Opgave 2. Du skal nævne mindst tre grunde til, at den reelle effektfaktor er meget mindre end carnoteffektfaktoren.
Svar #2
28. januar 2018 af Larsentk (Slettet)
Ja men hvordan udregner man det?
Jeg får opgivet en masse på 26 kg.
Jeg går derfor ud fra at nedkølingsenergi er: Q=m*Ls
Men hvad med forbrugt energi?
Svar #3
29. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren
Du har ikke brug for at kende massen. Du har fået oplyst, at kødet ahr en samlet varmekapacitet, C, på 145kJ/K. Du kunne også har fået den specifikke varmekapacitet, c, i kJ/Kkg og massen i kg og så ganget sammen, men denne multiplikation er allerede udført: C = m*c. Den varme, Q, der skal fjernes findes af Q = C*Δt, hvor Δt er temperaturændringen. Du skal lave samme regnestykke for kødet ved temperaturerne under frysepunktet, men her med C=89kJ/K. De to energimængder lægger du sammen, så har du den samlede varmemængde.
Du skal regne ud, hvor lang tid (i sekunder) processen har varet og gange med effekten. Så har du den tilførte elektriske energi.
Forholdet mellem varmemængden og den tilførte energi er effektfaktoren.
Skriv et svar til: Effektfaktor
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.