Biologi

Biologi HASTER, genetik og RNA

02. februar 2018 af Laurasøndergaard - Niveau: C-niveau

Hej sidder virkelig fast med opgave E, og jeg har problemer med at løse den, en venlig sjæl der kan hjælpe mig med at forstå seæve opgaven? 

Der står: 

Hvad betyder det for det færdige protein, hvis der i den 2. triplet (ikke medregnet startkoden) opstår en substitutionsmutation, så C'et i tredje position bliver til et G? (CGC -> CGG)

Hvad sker der hvis G'et i anden position bliver til A (CGC ->CAC)?

Hvad sker der hvis der opstår en deletion af T'et i 2. position i 1. triplet? 

jeg har siddet med det, men er ikke sikker på, hvad jeg nøjagtigt skal svare nemlig

håber der er nogle derude der kan hjælpe 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2018 af EnStuderende

Hver triplet (engelsk: codon) koder jo for en bestemt aminosyre. Så hvis en af baserne bliver udskiftet, så koder tripletten jo pludselig for en anden aminosyre, hvilket kan have forskellige konsekvenser for proteinet. Dets geometiske form kan f.eks. ændre sig, eller den kan måske ikke længere binde visse ligander, hvilket kan have en negativ effekt og resultere i, at proteinet ikke kan udføre sin normale funktion, eller det kan være en positiv ændring, som gør organismen mere levedygtig - i dette tilfælde vil evolutionen højst sandsynligt føre mutationen videre til kommende generationer.

En tabel over hvad de forskellige tripletter koder for: http://www.cbs.dtu.dk/courses/27619/codon.html


Svar #2
02. februar 2018 af Laurasøndergaard

Men den første, vil forstsætte med at være arginin, vil der stadig være en negativ påvirkning på dette? eller have en påvirkning?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. februar 2018 af EnStuderende

Nej, så sker der ikke noget, hvis det kun er dén triplet, der bliver læst.


Svar #4
03. februar 2018 af Laurasøndergaard

Der er et spørgsmål til som jeg ikke forstår

RNA-strengen skal aflæses af cellen inden proteinet kan dannes. Hvor i cellen foregår dette, og hvordan bliver de rigtige aminosyrer fundet og efterfølgende koblet sammen under dannelsen af proteinet? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. februar 2018 af EnStuderende

mRNA bliver aflæst triplet for triplet af ribosomerne i cytoplasmaet af cellen. Hver triplet koder for en bestemt aminosyre, som bliver transporteret til ribosomet af tRNA, hvor det sættes sammen med de andre aminosyrer, som de andre tripletter koder for, til en lang streng kaldet et peptid. Denne folder sig så sammen til det færdige protein.

Se eventuelt en video med det på youtube, det er altid godt at se det for sig visuelt.


Skriv et svar til: Biologi HASTER, genetik og RNA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.