Erhvervsret

Spørgsmål om kontanthjælp ved selvbetalte hf enkeltfag

08. februar 2018 af Omol (Slettet) - Niveau: C-niveau
Kan jeg læse selvbetalt Hf-enkeltfag, og stadig være på kontanthjælp?

Okay: Så jeg har en HTX med HHX fagpakke. Efter at være droppet ud af en bsc i Molekylærbiologi, kom jeg på kontanthjælp.
Da jeg snakkede med sagsbehandler og mentor var der tale om at jeg godt kunne få lov til at læse nogle hf fag “for at vænne mig til at studere igen”. Tre måneder går med forskellige ting. Bl.a. Jævnlig snak med mentor. Jeg får ny sagsbehandler som viser aig at være jobkonsulent. Der er deadline/tilmeldingsfrist på vuc online hf enkeltfag. Jeg tænker at læse engelsk op på b->A niveau pg fransk beg 0-> b-> niveau. Jeg har haft fransk i folkeskolen og trænet en stor del på Duolingo appen. Jeg ville være gld for en international uddannelse.

Jeg snakker med virksomhedskonsulentinden som holder sig til den ikke- eksisterende uddannelsesplan. Eller eksisterende aktivitetsplan. Min tidligere sagsrådgiver har undladt at skrive vuc fagene ind som mulighed. I de to sidste dage får jeg afslag på beviling til at læse på hf betalt a kommunen. Jeg vælger så selv at tilmelde mig af for egne penge. Dum som jeg er sender jeg en mail til virksomhedskonsulenten og spørger om det er okay. Jeg læser gladeligt af sted i et par dage og skriver engelskstile. Efter en uge får jeg så en email om at hun vil blive nødt til at lukke min sag og stoppe min kontanthjælp medmindre jeg melder mig ud af vuc fagene. Naturligvis er jeg skuffet.


Men jeg er faktisk også ret vred.
Jeg har i en tidligere periode af mit liv stiftet bekendtskab med uambitiøse kontanthjælpsmodtagere som bruger aftnerne i væresteder på at spille brætspil og snakke om ingenting. Ren krabbementalitet.
Og så må jeg ikke søge arbejde i dagtimerne og læse vuc fag i aftentimerne?

Hvad er det for noget??

Jeg føler jeg gør hvad jeg kan. Og har lyttet til sagsrådgiverne. Jeg er ikke udeblevet. Jeg har strøget skjorte og slips og ennda selv opsøgt sagsrådgiverne et par gange for at fremskynde processen.

Og så skriver hun at jeg ikke må læse fag i fritiden for egne penge? Er det virkelig et krav at jeg ikke må forbedre mig til at starte en videregående uddannelse?
Hvad er det jeg har overset? Skal jeg forsøge at kontakte min tidligere, nu magtesløse, sagsbehandler?
Skal jeg melde mig ud og synke ned i det sociale samfunds laveste lag?





Skriv et svar til: Spørgsmål om kontanthjælp ved selvbetalte hf enkeltfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.