Matematik

vektorregning

08. februar 2018 af sea789 - Niveau: C-niveau

Hej allesammen.

Jeg har svært ved de to opgaver i den vedhæftet fil.

1. Hvad menes der med c=sa+tb, og hvordan kan jeg bestemme tallene?

2. Hvordan beregner jeg koordinaterne til a og b?

Vedhæftet fil: FullSizeRender-1.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2018 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2018 af AMelev

Benyt reglerne for koordinat regning til at bestemme koordinaterne for s\cdot \vec{a}+t\cdot \vec{b}
Så skal koordinaterne for \vec{c}\; \textup{og}\; s\cdot \vec{a}+t\cdot \vec{b} stemme overens parvis. Dermed har du to ligninger med de to ubekendte t og s.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar 2018 af peter lind

550) c = s*a+t*b er en ligning mellem vektorer. Du løser den ved at skrive den ud i koordinater. Hvis du skriver ud for x koordinaterne får du   1=s*2+t*(-5). Ved at skrive den ud for y koordinaten har du nu to ligninger med to ubekendte, som du kan løse

551) beregn 5y-2x  så går a ud altså svarende til lige store kvotienters metode. Derefter indsætter du b i en af ligningerne og får så en ligning der kun indeholder a. Du har nu ligninger svarende til 550

Brugbart svar (0)

Svar #4

551
Gang øverste ligning igennem med -2 og nederste med 5.
Læg så de to ligninger sammen - nu er kun b-vektor tilbage og kan så beregnes.

Derefter kan du tilsvarende gange øverste igennem med 4 og nederste med 3 og lægge sammen.

Svar #5
09. februar 2018 af sea789

551
Gang øverste ligning igennem med -2 og nederste med 5.
Læg så de to ligninger sammen - nu er kun b-vektor tilbage og kan så beregnes.

Derefter kan du tilsvarende gange øverste igennem med 4 og nederste med 3 og lægge sammen.

jeg forstår det ikke helt. Hvorfor skal jeg lige præcist gange med -2 og 5?

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. februar 2018 af peter lind

Ligningerne fordi hvis du så lægger denm sammen går a ud. Det er ligesom ved almindelige lineære ligninger, hvor du benytter lige store kvotinters metode

Svar #7
09. februar 2018 af sea789

Jeg beklager, men jeg forstår det stadigvæk ikke, hverken opgave 550 og 551. Det er nye opgavetyper for mig, så det er lidt svært for mig at forstå.

Brugbart svar (0)

Svar #8
09. februar 2018 af SuneChr

Begge opgaver er at løse to ligninger med to ubekendte.
Der er flere metoder hertil, men som beskrevet ovenfor er "Lige store koefficienter" nem at benytte her.
Har vi to standard ligninger som regneeksempel, hvor x og y er de ubekendte
 (I)  a1x + b1y  =  c1
(II)  a2x + b2y  =  c2
kan vi ved at gange (I) med a2 og (II) med (- a1)
opnå at bortskaffe leddene med x , når vi lægger (I) og (II) sammen.
Ny kan vi få y løst og til sidst ved indsættelse af y i enten (I) eller (II) , får vi x.

Brugbart svar (0)

Svar #9

Du skal ikke nødvendigvis kunne overskue hele opgaven fra starten. Gå i gang og gør som beskrevet i #2 og #4.
Hvis du så går i stå, så skriv hvad du er kommet frem til, så du kan blive hjulpet videre.

550) 
\vec{c}=s\cdot \vec{a}+t\cdot \vec{b}\Leftrightarrow
 \binom{-5}{-22}=s\cdot \binom{1}{-2}+t\cdot \binom{2}{4}\Leftrightarrow      Brug reglerne for regning med koordinater
\binom{-5}{-22}= \binom{.....}{.....} 

551
Gør det og se, hvad du så får.

Mht. løsning af to ligninger med to ubekendte, kan dit matematikprogram måske klare det for dig.

Skriv et svar til: vektorregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.