Teknologi

Lagkagefads mål

09. februar 2018 af Ravenclawesome (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hey allesammen,

Jeg er ved at arbejde på at fremstille et lagkagefad til udstilling af lagkager. Men har problemer med at finde ud af hvor bred foden skal være i cm i forhold til fadet, for det ikke tilter ved skæring af kagen. Er der nogle bestemte kriterier som skal tages i betrækning ved bestemmelse af målene, så fadet ikke tilter? Hvad er det mest eftertragtede mål for en realistisk fad? hvis nogen af jer har kagefade som de lige vil mål så jeg kan have en gennemsnitlig ide om bredden.

PS. Fadet skal kunne dreje, men de standard modeller er også brugbare.

Håber jeg kan få svar.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2018 af hesch (Slettet)

Det er ren vektorregning.

Når konstruktionen står urørt, påvirkes den af tyngdekraft og normalkraft. Stikker du kniven i kagen, tilføjes en knivkraft, dels nedad og dels radiært fordi du trækker kniven imod dig ved skæringen.

Lad mig perspektivere til en bil, der drejer om et hjørne:

Bilen påvirkes også af tyngdekraft og normalkraft. Under svingning tilføjes en radiær centripentalkraft. Alle kræfter har angrebspunkt i bilens tyngdepunkt. Du tegner nu en vektor med udgangspunkt i tyngdepunktet og sammensat af tyngdekraft og centripentalkraft. Peger denne vektor uden om bilens understøtningsflade, udspændt af bilens fire hjul, så vælter bilen.

Nærmere kommer svaret ikke, for ingen ved hvor hårdt faster Emma presser kniven i fadkanten, men du kan overveje at montere sugekopper under foden, eller at udføre denne af 30 mm blyplade.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2018 af SuneChr

# 0
SP 090220182147.JPG

Vedhæftet fil:SP 090220182147.JPG

Skriv et svar til: Lagkagefads mål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.