Biologi

Nervesystemet

16. februar 2018 af Zeus1321 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle,

jeg har følgende spørgsmål:

1.Hvorfor virker acetylsalicylsyre smertedæmpende?

2.Hvorfor virker acetylsalicylsyre febernedsættende?

I forhold til det første spørgsmål tænker jeg, at det skyldes, at det modvirker inflammation, men jeg ved ikke helt hvad der menes.

Skal jeg kigge på den kemiske struktur i forhold til lægemiddlet og prøve at finde samspillet mellem det biologiske og kemiske?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2018 af Egofaciens

Hejsa!

Jeg tror, at du har ret ift. at det modvirker inflammation. Acetylsalicylsyre har nemlig en antagonistisk virkning og blokerer effekten af et smertestof, som kaldes for bradykinin. Acetylsalicylsyren binder sig i bradykininreceptorerne, der er placeret i den postsynaptiske membran. 

Jeg ved ikke om du har hørt om prostaglandiner? Disse er i hvert fald en gruppe af kemiske signalstoffer. Nogle af prostaglandinerne er i stand til at aktivere smertereceptorer, som frigives ved inflammation - og sørger altså for, at gøre nociceptorerne mere følsomme overfor bradykinin - dette gør, at man føler smerte. Acetylsalicylsyren virker ved indirekte at hæmme virkningen af prostaglandin. Selve udskillelsen af prostaglandin bliver styret af COX-enzymer. Så snart virkningen af bradykinin bliver hæmmet, vil smerteimpulsen også hæmmes. 

Salicylsyren, som dannes ved hydrolysen, vil hernæst reagere med de selvsamme COX-enzymer, som efterfølgende vil denatureres. Når enzymet inaktiveres, vil dannelsen af prostaglandin ligeledes hæmmes. Hermed vil nociceptorerne være mindre følsomme overfor smertestoffet bradykinin, hvorfor smerteimpulserne vil svækkes. 

Derfor må acetylsalicylsyre virke smertedæmpende.

I forbindelse med hvorfor det virker febernedsættende skyldes det, at acetylsalicylsyre reducerer pyrogene stoffers virkning i hypothalamus. Hermed vil der ikke ske den forventede temperaturstigning hos folk med feber.


Skriv et svar til: Nervesystemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.