Biologi

KRYDSNINGSSKEMA

17. februar 2018 af Nisrine - Niveau: C-niveau

Hej Sp,

Jeg har fået en aflevering om blodtyper/Rhesus i biologi. Jeg har dog lidt svært ved at besvare et spørgsmål ang. krydsningsskema. Min blodtype er 0-, men dog ved jeg ikke hvad mine forældres blodtyper er. 

Spørgsmålet er: 

"Skriv og forklar hvilke blodtyper (fænotyper) samt genotyper (allelkombinationer) dine forældre kan have haft. Vis et par eksempler med krydsningsskema."


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2018 af Egofaciens

Du har fænotypen 0 Rh-, og dine forældre kan derfor have alle fænotyper på nær blodtypen AB - 0's genotype består af ii, som er recessivt, og AB har genotypen IAIB, så dermed vil denne ikk kunne danne blodtypen 0, da dens genotype ikke selv består af et recessivt i. Som rhesus negativ kan du kun have genotypen dd, så derfor skal en af dine forældre også have samme genotype. 

Håber at det kunne hjælpe dig lidt på vej :-)


Svar #2
17. februar 2018 af Nisrine

Jeg har forøsgt og lave et krydsningsskema. Vil du være så venlig og kigge den igennem? :)


Svar #3
17. februar 2018 af Nisrine

Jeg har valgt at min mor skal være A+ og min far B+


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. februar 2018 af Egofaciens

Umiddelbart ser det rigtigt ud, vil jeg tro. Men jeg plejer at skrive det anderledes op


Svar #5
17. februar 2018 af Nisrine

Mange tak! Du har simpelthen reddet min aflevering! :)

Skriv et svar til: KRYDSNINGSSKEMA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.