Studievalg og videregående studie

Forskel på universitet eller erhvervsakademi?

19. februar 2018 af RevilO97

Som titlen siger så søger jeg svar på om der er forskel på universitet og erhvervsakademi?

Her tænker jeg både de personer som går på uddannelses stedet samt niveauet i undervisningen :) 

Gælder Århus Uni og Erhversakademi Århus 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2018 af 123434

Universitet udbyder de sværeste uddannelser. Niveauet er sværere på universitetet end erhvervsakademiet. 

Universitetsuddannelse varer i alt 5 år, med en bachelor og en kandidat. 

Erhvervsakademi-uddannelserne er typisk 2-3 år, de er altså korte videregående uddannelser. 

På universitetet er der rigtig meget selvstudie. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2018 af SkipperN

Som der allerede er nævnt, så bør du forvente at niveauet er højere på AU end på erhvervsakademiet.

Hvis du kan give et mere konkret bud på, hvad du overvejer at studere, så kan jeg nemmere hjælpe dig på vej :)


Svar #3
28. februar 2018 af RevilO97

Tusinde tak for svar :-)
Jeg overvejer at læse IT-produktudvikling på AU eller økonomi og informationsteknologi på erhvervsakadamiet

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. marts 2018 af SkipperN

Hvis det er IT du finder spændende, så skal du ikke bruge tid på at læse økonomi og IT. Økonomi og IT er en god uddannelse som skaber broen mellem de to områder, men den går ikke ret meget i dybden med nogen af delene.

Hvordan er dine matematiske kundskaber? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. august 2018 af FinnPind43 (Slettet)

Jeg har læst et år på Økonomi og IT på Københavns Erhvervsakademi, men har netop valgt at skifte til Ha almen erhvervsøkonomi på Århus universitet. Jeg syntes ikke den undervisning man fik på netop Økonomi og IT var tilstrækelig, og som "SkipperN" også skriver, så går den ikke rigtig i dybden med nogen af delene.

Ud over dette var der også nogle organisatoriske og administrative årsager, der gjorde at jeg valgte at stoppe på KEA. Det kan dog være sagen er helt en anden på Erhvervsakademi Århus, hvad ved jeg.


Skriv et svar til: Forskel på universitet eller erhvervsakademi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.