Fysik

Impuls og Kinetisk energi

19. februar 2018 af Santoz - Niveau: A-niveau

Hej, håber I kan give lidt råd til hvordan jeg kommer videre i min fysikopgave med impuls og kinetisk energi.

Vi betragter tre kasser:

Kasse 1: Masse: 1 kg        Fart: 2 m/s

Kasse 2: Masse: 2 kg        Fart: 1 m/s

Kasse 3: Masse: 1 kg        Fart: 4 m/s

I begyndelsen bevæger kasse 1 sig i den positive x-retning, mens kasse 2 og 3 bevæger sig i den negative x-retning.

Spørgsmål 1: Beregn Kassernes samlede impuls i start situationen

Jeg er nået frem til en samlet impuls på -4 kg*m/s - kan det passe?

Spørgsmål 2: Beregn kassernes samlede kinetiske energi

Jeg er nået frem til en kinetisk energi på 11 J

Spørgsmål 3: Kasse 2 og 3 støder nu fuldstændigt uelastisk sammen. Hvad er deres respektive hastigheder efter kollisionen?

Jeg når frem til en hastighed på -2 m/s for kasserne

Spørgsmål 4: Herefter støder kasse 1 elastisk sammen med kasse 2 og 3. Hvad er impulsen af kasse 1 efter kollisionen? NB. Husk resultatet fra spørgsmål 3.

Her er jeg meget i tvivl om, hvordan jeg skal gøre - er der en venlig sjæl, der kan give et hint.

Vedhæftet fil: hjælp impuls.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
19. februar 2018 af mathon

                 \small v_{1}^{efter}=\frac{2\cdot \left (m_1\cdot v_1 +(m_2+m_3)\cdot v_{1,2f\ae lles} \right )}{m_1+(m_2+m_3)}-v_1

                 \small v_{1}^{efter}=\frac{2\cdot \left ((1\; kg)\cdot \left (2\; \tfrac{m}{s} \right ) +(3\; kg)\cdot \left ( -2\; \tfrac{m}{s} \right ) \right )}{(1\; kg)+(3\; kg)}-(2\; \tfrac{m}{s})


Svar #2
19. februar 2018 af Santoz

Tusind tak


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. august 2020 af FysikAaaa

Hvordan beregnede du kassernes kinetisk energi?

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. august 2020 af mathon

                \small E_{kin}=\tfrac{1}{2}\cdot m\cdot v^2


Skriv et svar til: Impuls og Kinetisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.