Biologi

Hvad er kønsbundne, ressisive og dominante sygdommen.

22. februar 2018 af Mia1p - Niveau: 10. klasse
Hej er der nogen da kan hjælpe mig med at finde svare på dem her eller kende svar som vil dele det med mig. Jeg har prøvet at søg på google, men jeg forstår intet af det. Håber der nogen der kan hjælpe mig med spørgsmålerne.

Hvad er kønsbundne, ressisive og dominante sygdomme.

I hvilke grupper placeres Huntingtons corea, blødersygdommen og cystisk fibrose

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2018 af 13asec

?Recessiv (om arveanlæg): som er mindre tilbøjeligt til at dominere hos individet, men som kan vise sig hos afkommet = vigende.

?Dominant (om arveligt anlæg): = fremherskende.

Kønsbunden nedarvning betyder at det fx syge gen sidder på er af kønskromosomerne  X eller Y, ofte er det X kromosomet og vi vil i det følgende eksempler angive det syge kromosom som Xo. 

_____________________________________________________________________________________

-Blødersygdommen er kønsbunden.

-Ville antage at cystisk fibrose er ressesiv, eftersom sygdommen ikke har en dominant arvegang, da du skal have fået et defekt gen fra både din mor og far- de har begge et sygt og rask gen.

-Huntingtons chorea er en såkaldt autosomal dominant arvelig lidelse (dominant nedarvning). Det betyder, at en person med arveanlægget for Huntingtons chorea giver dette videre til halvdelen af sine børn uafhængig af køn. Hvilket betyder, at hvis enten ens mor eller far har sygdommen har man 50 procent risiko for selv at få sygdommen.Tilstanden udvikler sig i voksen alder. Stort set alle som har mutation i Huntingtin udvikler sygdom. 

Kan se hvorfor du er en smule forvirret- ved ikke om det her afklarede noget, men håber det hjalp.


Svar #2
22. februar 2018 af Mia1p

Mange tak for den store hjælp. Det hjalp mig faktisk med at forstår.

Skriv et svar til: Hvad er kønsbundne, ressisive og dominante sygdommen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.