Biologi

Glukoseoptagelse i muskelceller

26. februar 2018 af ca04 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogle der kan give mig en forklaring på hvordan glukosetransportørerne aktiveres, og hvordan glukoseoptagelsen stopper igen? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. februar 2018 af AngelOneOne

Hej,

På overfladen af cellerne, sidder der insulinreceptorer. Disses opgaver, er blandt andet, at reagere hvis de møder insulin. Insulin er et signalstof, der sendes ud i blodbanen, for at signalerer til cellerne, at de skal optage glukose. Når receptorerne møder insulin, mobiliserer de cellens glukosetransportører. Muskelceller besidder dog mindst 5-6 glukosetransportproteiner hvor GluT4 (glukosetransportprotein nr. 4), er det der aktiveres af insulinreceptorerne. Når insulinen forsvinder fra receptorerne, lukkes der igen ned for glukoseoptaget.

Flere af muskelcellernes glukosetransportproteiner, kan dog godt fungere uden insulin, inklusiv GluT4. Mekanimerne til hvordan og hvorfor, er vist ikke noget man helt har forstået endnu, andet end man ved forsøg, har kunnet konstatere at det forholder sig sådan, så jeg vil tro at det er delen omkring insulin der henvises til i forhold til dit spørgsmål.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #2
26. februar 2018 af ca04 (Slettet)

Dejligt svar - det er faktisk også næsten det jeg selv har fundet frem til. Mange tak 

Skriv et svar til: Glukoseoptagelse i muskelceller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.