Fysik

Bølgelængder af grundtoner på en guitar

02. marts 2018 af fireniss (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har prøvet at finde lignende spørgsmål, men føler ikke rigtig at de tråde jeg har fundet gør mig afklaret. 

Jeg sidder med denne opgave.

Man får opgivet længden af strengen, så tænker jeg da at man skal bruge den i opgave 1? eller er det bare mig? - Eller skal jeg bruge formlen 

λ=v/f ?

Vedhæftet fil: fysikb.PNG

Svar #1
02. marts 2018 af fireniss (Slettet)

Det kan vel heller ikke passe at alle grundtonernes bølgelængder er ens... eller kan det?

Svar #2

2) skal man bestemme bølgefarten for E og E^1, og det er jo nemt nok - der bruger man bare v=λ*f - intet problem

men i 3) så jeg en video med stemmegafter og resonans (https://www.youtube.com/watch?v=F4wIa_5ovsw)
og så lyder spørgsmålet: betragt E-strengens 3. partialtone, og H-strengens 1. partialtone og sammenlign. Hvad forventer du vil ske med H-strengen når E-strengen anslås?

Ift. videoen jeg så, tænker jeg teorien i det, at E-strengen overfører sine lydbølger til H-tonen? Men det giver ikke mening i praksis, hvis man har en guitar og kun slår E-strengen af, så begynder H-strengen jo ikke bare at spille også...? Mener de at hvis man slå alle tonerne af samtidig? Jeg er virkelig forvirret.. hvad betyder det? Mener de, at E-strengen får samme tone, som H-strengen?

Svar #3

Beklager at jeg stiller alle spørgsmålene i flere svar, men har prøvet at gå videre og løse de næste opgaver, men forstår dem stadig ikke?

4) Når man spiller på guitaren ændrer man som bekendt strengens toner ved at ændre på længden. Hvor meget skal E-strengen forkortes, hvis grundtonen for den forkortede E-streng skal blive den samme som grundtonen på A-strengen i fuld længde?

Hvilken formel skal jeg bruge? jeg er ærligt HELT fortabt...

Brugbart svar (1)

Svar #4
02. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det er rigtigt, at bølgelængden af grundtonen er den samme på alle strengene, nemlig 2 gange længden af strengene. Derimod er bølgehastighederne forskellige.

E- og H- streng. Hvis man slår E-strengen an, svinger den med flere frekvenser samtidig, deriblandt 3. partialtone, der er næsten sammenfaldende med H-strengens grundtone. H-strengen vil begynde at svinge med. Hvis man dæmper E-strengen kort efter anslaget, vil man stadig kunne høre 3. partialtone fra H-strengen. Hvis du har adgang til en spansk guitar, kan du prøve det. En elektrisk guitar har muligvis for lille kobling mellem strengene. I den spanske guitar går svingninger gennem stolen fra streng til streng og desuden til dækket, som overfører lyden til luften.

4) Du har frekvensen for A-strengens grundtone og bølgehastigheden på E-strengen. Heraf kan du finde bølgelængden på E-strengen. Den er dobbelt så stor, som det stykke E-streng, der skal svingen.

Svar #5

Mange tak!!! 

Skriv et svar til: Bølgelængder af grundtoner på en guitar

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.