Matematik

Vektor

11. marts 2018 af DeepOcean - Niveau: A-niveau

hej ,

jeg sidder med den opgave :

Gul bil overhaler blå bil med campingvogn

En gul bil ønsker at overhale en blå bil med campingvogn. Den gule bil har en hastighed på 80 km/t, den blå 70 km/t. Den gule bil kører midt over i modsatte vejbane med en vinkel der regnes til 45 grader og tilsvarende tilbage i egen kørebane. Vejen er 10 meter bred.

Hvor lang tid går der, før den gule bil har overhalet den blå bil?

Vedhæftet fil: bil opgave.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. marts 2018 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. marts 2018 af peter lind

den er noget uklar. Hvor langt trækker den gule vogn ud. i alle tilfælde skal du finde hvor langt den trækker ud og beregne deraf hvor lang tid det tager. Derefter skal du finde hvor lang tid det tager at overhale den blå. Her skal også gættes. Jeg vil gætte på at det også er 8 m. Derefter skal den køre ind. Det bliver det samme tid da den kørte ud for overhalingen. Du skal se på at den blå vogn kører stækningen 80 km/t*tid.

Brugbart svar (1)

Svar #3
11. marts 2018 af StoreNord

Hastigheden fremad er konstant; også ved baneskift. Så jeg ville ignorere baneskiftene.
(Ellers er forskydningen 5 meter).

Gul bil kører i T timer med 80 km/t.
Blå bil kører i T timer med 70 km/t,
Distanceforskellen er (5+8+12)/1000 km.
80T - 70T = 25/1000 =>
10 T = 25/100 =
T = 1/400 time = 9 sekunder.

Brugbart svar (1)

Svar #4
12. marts 2018 af SuneChr

Har gennemregnet opgaven under forudsætningerne:
Det køretekniske og de mekaniske kraftlove lades ude af betragtning. Den gule bils bagende og den blå bils forende betragtes som punktformige og løber, det meste ad vejen, i to parallelspor i afstanden 10.
Overhalingen betragtes som afsluttet, ved at afstanden igen er 8 m imellem den gule bils bagende og den blå bils forende. Man skal være opmærksom på, at den gule bil i udsvinget eller indsvinget bevæger sig over en strækning på 10\sqrt{2} m , hvorimod dens projektion på den blå bils bane kun er 10.
Resultatet er, at overhalingstiden i alt er  14,86... sek.
Gerne diskussion.

Svar #5
03. april 2018 af DeepOcean

Mange Tak for jeres løsninger , der har hjuæpet mig med at gå videre med finde rigtigt løsning.

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. marts 2020 af Soeffi

Skriv et svar til: Vektor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.