Biologi

Mitose og replikation

13. marts 2018 af SDB1 - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg har fået stillet disse spørgsmål, men bare for at være helt sikker på, at jeg har forstået det er dette korrekt, spørger jeg lige jer :D

Beskriv hvad er replikation?
- Hvis der skal ske en celledeling, skal der være en DNA-kopiering som også bliver kaldet DNA-replikation. Så replikation er kort og godt en kopiering af DNA'et. 
Eller er jeg helt forkert på den her? Ved godt jeg lige skal omformulere mig osv, men bare så jeg har forstået meningen med det :D

Hvad er sammenhængen med mitose og replikation?
- Udfra det andet spørgsmål, så er sammenhængen mellem dem, at mitosen er den celledeling der skal foregå, men før at den kan foregå, skal der være sket en replikation først. Ellers vil dattercellen ikke fungere?

Med fungere, bliver der så ment at der kan ske komplikationer som sygdom?

Håber nogen kan hjælpe. Vil så gerne have ordentligt styr på det. :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. marts 2018 af AngelOneOne

Hej,

Ja - Replikation, er kopiering af DNA til to selvstændige sæt af ens DNA. Replikation er en forudsætning for den almindelige celledeling, mitose. Hvis ikke der er foretaget en replikation af DNA, vil cellen ikke dele sig. Mitose danner to celler der kromosommæssigt er ens (med mindre der er sket fejl under DNA replikationen der ikke er blevet repareret).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
13. marts 2018 af SDB1

Tusinde tak! så var jeg da ikke helt galt på den :D


Svar #3
14. marts 2018 af SDB1

Hvis der ikke sker replikation, vil cellen ikke dele sig. Men hvad vil det have af betydning?


Skriv et svar til: Mitose og replikation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.