Matematik

Differentialligning

14. marts 2018 af Egofaciens (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er i gang med b), hvor jeg skal bestemme en ligning for tangenten til grafen for g i punktet P. 

Jeg har i a) fundet frem til, at f er en løsning til differentialligningen, og jeg forstår derfor ikke helt om g så er lig f, siden begge funktioner er en løsning til differentialligningen .. ?

Og tangentens ligning kræver jo, at man kender x_0, men dette er vel 1?

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. marts 2018 af Mathias7878

Igennem punktet P(x,y) = (1,2) kan a og b for tangenten til grafen for g bestemmes

ved:

\small a = \frac{dy}{dx} = \frac{2y}{x}+y

samt

\small b = y-ax

- - -

Svar #2
14. marts 2018 af Egofaciens (Slettet)

Hmm ... Hvordan? 

Er det en formel, du bruger, eller hvordan kommer du frem til ovenstående? 

Brugbart svar (2)

Svar #3

Du ved, at tangenten til grafen for g er en lineær funktion på formen y = ax+b.

Man benytter da, at f'(x) = dy/dx = tangentens hældning i et vilkårligt punkt (x0,y0), hvilket i dit tilfælde er P(1,2), som du så indsætter i stedet for x og y og bestemmer a. Derefter kan du bestemme b vha. formlen b = y-ax, som du kender fra, når du skal bestemme b i en lineær funktion.

- - -

Brugbart svar (2)

Svar #4

Fremgangsmåden er den samme som vist i https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1810966

- - -

Svar #5

Ja, okay. Det kan jeg godt se.

Så nu ved jeg, at a = 6 og b = - 4, hvad gør man så?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Så indsætter du det i den lineære funktion på formen y = ax+b og får:

\small y = 6x-4

hvilket vil sige at ligningen for tangenten til grafen for g i punktet P(1,2) er:

\small y = 6x- 4

- - -

Svar #7

Ah, ja selvfølgelig ...!! Tusinde tak for hjælpen :)

Brugbart svar (1)

Svar #8
14. marts 2018 af AMelev

#0 En differentialligning har uendelig mange løsninger - bare tænk på den simpleste differentielligning dy/dx = 2, dvs. f '(x) = 2, som har 2x + b som løsninger for alle tal b.

Når du har bestemt f '(1) = dy/dx(x=1) ud fra differentialligningen, kan du også bare sætte direkte ind i tangentligningen, hvis du kan huske den: y = f '(x0)(x - x0) + f(x0) = 6(x-1) +2.

Svar #9

Jo, tak! Jeg håbede også på, at man kunne bruge tangentligningen, så det er helt perfekt!

Tak.

Brugbart svar (0)

Svar #10

Jeg vil påstå, at metoden vist i #1 er en del lettere end den normale metode ved at bruge formlen for tangentenligningen. Det kræver ikke, at man skal huske på så meget, udover hvad f'(x) egentlig er for en størrelse.

- - -

Svar #11

Jo, det er selvfølgelig rigtigt. :)

Brugbart svar (0)

Svar #12
14. marts 2018 af AMelev

#10 Tja ikke specielt uening, men hvis det nu er tangentligningen, en elev har liggende på rygmarven, så kan det da være smart nok at bruge den. Heldigvis er der metodefrihed.

Skriv et svar til: Differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.