Biologi

respiration mitokondrier

15. marts 2018 af Planteelsker - Niveau: 9. klasse

Jeg har en biologi prøve imorgen og er igang med at forberede mig. Der er 2 ting der undre mig lidt, og jeg har ikke kunne finde svar på internettet. Foregår der respiration i mitokondrierne i en celle? og hvad er mitokondriernes formål? 

Er der ikke også en der på en børnevenlig måde vil forklare hvad diffisuion og osmose er, og hvilken sammenhæng de har med hinanden? 

Håber i kan hjælpe :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2018 af Egofaciens

Ja, respirationen foregår nemlig i mitokondrierne. 

Det gør sig gældende at, en celle har brug for at have diverse kanaler og porer i membranen for at kunne optage og udskille stoffer. Gennem kanalerne sker transporten af stoffer - både ind og ud. Det er nemlig ikke alle stoffer, der kan passere gennem membranen, der består af fedt. 

Proteinmolekyler varetager transporten af stoffer ind og ud af cellen. Der findes overordnet fire forskellige transportmetoder, hvoraf to af disse er diffusion og osmose.

Diffusion er en en passiv transportform, og kræver ikke energi. Når stoffer "diffunderer", betyder det, at de bevæger sig fra et område med en høj koncentration til et område med en lavere koncentration.

Man kan sammenligne det med, at man har et rum, hvori der er mange mennesker lukket inde. Når dørene bliver åbnet, vil nogle mennesker vandre ud, så koncentrationsforskellen mellem lokalet og omgivelserne bliver udlignet. 

Osmose er også en passiv transport, dog af vand gennem en halvgennemtrængelig membran ligesom cellemembranen. Såfremt der er meget stof opløst på en side af en membran, men ikke på den anden side, og de opløste stoffer ikke kan bevæge sig gennem membranen, så vil vandmolekyler flytte sig i stedet for. 

Læs mere her: http://fitness-blog.dk/celler-og-vaev/


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. marts 2018 af Skaljeglavedinelektier

Ja der foregår respiration, langt hovedparten af reaktionerne gør i hvert fald, i mitochondrierne. Deres hovedformål er energiproduktion i form af ATP. 


Skriv et svar til: respiration mitokondrier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.