Psykologi

Postmoderne psykologi - hvilken retning?

31. marts 2018 af Dicte13 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er der nogen der kan hjælpe mig med, om postmoderne psykologi er en retning inden for socialpsykologien eller om postmoderne psykologi er en psykologisk retning for sig selv, hvis det giver mening? Fx ligesom kognitionspsykologi er en retning for sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2018 af Mathian

Nu er jeg ikke bekendt med psykologi, men når du betegner noget postmoderne, så er det en meget overordnet historisk og tidsmæssig betegnelse. Vores tidsalder betegnes oftest det postmoderne. 

Så det er en relativ ny retning, som kan findes indenfor alle domæner af psykologi, kognitions- og socialpsykologi. 

Postmodernistisk socialpsykologi

Postmodernistisk kognitionspsykologi


Svar #2
31. marts 2018 af Dicte13 (Slettet)

Okay tak. :) Jeg bliver bare en smule forvirret af at den står for sig selv i min psykologibog, men har læst nogle steder at postmoderne psykologi hører under socialpsykologi.. Men jeg må vel gerne benytte både socialpsykologi og postmoderne psykologi til analyse af min case? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2018 af Mathian

Nåh, jamen så skal du ikke lytte til mig. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. april 2018 af Smut1

Socialpsykologi: "Kritikken kommer dels fra den moderne socialkonstruktivisme, der blandt andet repræsenteres af den engelske sociolog Anthony Giddens (f. 1938) og den franske sociolog Pierre Bourdieu (1931-2002), dels fra det der er blevet kaldt den postmoderne psykologi, der blandt andet repræsenteres af den amerikanske psykolog Kenneth Gergen (f.1934)" (side id: p1412) https://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=1412

Det er fra Psykologiens veje, og det burde du have læst: ”Postmoderne psykologi: (socialkonstruktionisme) Psykologisk retning inden for socialpsykologien, der opfatter vores virkelighedsopfattelse som socialt konstrueret og opgiver begreber som identitet og jeg.” (side id: p1412) (Husk litteraturliste).


Svar #5
01. april 2018 af Dicte13 (Slettet)

Det har jeg skam læst, blev blot forvirret af at der står noget andet på nettet og i mine andre bøger

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. april 2018 af Smut1

Det gode er jo, at det vigtige ikke er, hvad der er det rigtige, men at du har styr på dine kilder og metoder.


Svar #7
01. april 2018 af Dicte13 (Slettet)

Det er rigtigt, tak. Så det er ikke et problem at “blande” fx Giddens og Kenneth Gergen i en caseanalyse, selvom der står længere henne i bogen, at de har forskellige syn på fx identitet?

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. april 2018 af Smut1

Det ved jeg ikke.

Man skal passe meget på, at ens opgave ikke bliver for rodet, da der er tale om en ganske kort fremlæggelse, og lærer og censor gerne skal nå og forstå det hele :)


Skriv et svar til: Postmoderne psykologi - hvilken retning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.