Studievejledning

Droppe ud inden 3.g og begynde på HF-enkeltfag

06. april 2018 af Ukendt00

Hej Portalen,

Jeg har et par kringlede spørgsmål vedr. det, at droppe ud inden 3.g (STX), og tage "3.g" på HF-enkeltfag for at give sit snit et boost. Jeg håber at nogle erfarene kan hjælpe mig :)

1. Kan man få merit for afsluttede fag fra hhv. 1.g og 2.g, herunder eksamens- og årskarakter? Der er diskussion om hvorvidt det kun er eksamenskarakteren der overføres.

2. Når man får meritoverført karaktererne, er det så både mundt/skrift for de afsluttede fag? Fx. hvis jeg kommer op i Engelsk B skr. eksamen, vil jeg så udelukkende få overført den, eller også min mundt. årskarakter, som jeg ikke har været oppe i eksamen i? Tager man snittet af de to?

3. Har hørt at der er færre obligatoriske fag på HF end STX. Hvilke "fag" kan jeg undlade at have, og hvilke skal jeg have for at få en "fuldent" HF? 

4. Gælder bonusordingen for, at have ekstra A-fag når man starter? Kan se, at det er obligatorisk at have dansk på A, men hvis man fx ligeledes har Mat på A, kan man så gange snittet med noget?

5. Kan man tage et fag om på samme niveau, hvis det er afsluttet? Eller skal man opgradere det? (B til A fx)

6. Hvornår er det man får sit snit låst på HF-enkeltfag? Det er noget med, at man selv kan styre det?

7. Kan man tage sit fag om; reeksamen på HF-Enkeltfag, hvis man ikke er tilfreds med karakteren - og i så fald hvor mange gange?

8. Hvis man fx. har fået 7 på et B-niveau fag, og ønsker at opgradere det i håb om at få en højere karakter, men så ender med at få 4 på A-niveau, kan man så godt beholde karakteren man fik på B-niveauet i stedet. Eller bortfalder karaktererne på underliggende niveauer så snart man opgraderer? :s

Jeg kommer til at snakke med en studievejleder her om ikke så længe, og ønsker at gøre mig klogere og forberedt på samtalen. På forhånd tak :D


Brugbart svar (1)

Svar #1
11. april 2018 af guzbak

Jeg ville helt klart tage fat i en studievejleder og holde mig til det, da de har mest styr på reglerne :-)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. april 2018 af gringos

Hej, 

jeg gjorde, selv det du spørger om. 

Reglerne er ret kringlede. 

Du skal være opmærksom på, at INGEN studievejleder vil fortælle dig at det er en mulighed, hvis du bruger dit gennemsnit som begrundelse. Nogle kan endda kræve merit!  Så vær meget varsom! 

Jeg droppede selv ud af 3 g og flyttede til HF.. Gik fra et gennemsnit i den meget lave ende - til et gennemsnit der gør jeg kan komme ind alle steder. Vigtigst af alt: jeg fik troen tilbage på mig selv. 

Når du har været til eksamen i ét fag, så skal karakteren reelt overflyttes. Du kan undgå dette, ved at undlade detaljer, og ikke fortælle du har været til eksamen.

Ang at få snit låst. Så er det ikke helt nemt at svare på.... Nogle steder kan du selv vælge, andre steder bliver det låst efter de obligatoriske fag.  
HAvde en ven som fik 12 12 i mat c, men 12 7 på mat A. Vedkommende fik deres mat c ind på beviset. 


Svar #3
08. maj 2018 af Ukendt00

#2

Hej, 

jeg gjorde, selv det du spørger om. 

Reglerne er ret kringlede. 

Du skal være opmærksom på, at INGEN studievejleder vil fortælle dig at det er en mulighed, hvis du bruger dit gennemsnit som begrundelse. Nogle kan endda kræve merit!  Så vær meget varsom! 

Jeg droppede selv ud af 3 g og flyttede til HF.. Gik fra et gennemsnit i den meget lave ende - til et gennemsnit der gør jeg kan komme ind alle steder. Vigtigst af alt: jeg fik troen tilbage på mig selv. 

Når du har været til eksamen i ét fag, så skal karakteren reelt overflyttes. Du kan undgå dette, ved at undlade detaljer, og ikke fortælle du har været til eksamen.

Ang at få snit låst. Så er det ikke helt nemt at svare på.... Nogle steder kan du selv vælge, andre steder bliver det låst efter de obligatoriske fag.  
HAvde en ven som fik 12 12 i mat c, men 12 7 på mat A. Vedkommende fik deres mat c ind på beviset. 

Tak til jer begge :-). Jeg var til en lærerig snak med en studievejleder, der fortalte meget, som jeg ikke vidste i forvejen.

Svar til gringos:

Min vejleder sagde noget med, at man kan få overført karakterer, der reelt ikke er helt afsluttede endnu. Eksempelvis sagde vejlederen, at jeg kunne få overført min Historie B karakter, som jeg på nuværende tidspunkt har i 2.g, selvom jeg ikke har afsluttet eller aflagt nogen prøve/eksamen i det, da det i virkeligheden skal haves i 3.g. Du siger din ven kunne få Mat C på beviset, frem for B eller A!. Var det STX han startede med og fik han muligheden for at fravælge de overliggende niveauer og vælge underliggende niveau i stedet da han så afsluttede det på HF?

Jeg kan ingen steder læse, eller se at dette er en mulighed, derfor undrer det mig lidt at det kan lade sig gøre. Måske tager jeg fejl.

På forhånd tak! :-)

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. november 2023 af ElevPåSTX

Hej
jeg står her i samme sitioation som du var i. Er du blevet klogere på tingene? Jeg ville være rigtig glad hvis du kunne svar på nogle af mine spøresmål 


Skriv et svar til: Droppe ud inden 3.g og begynde på HF-enkeltfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.