Biologi

Føllings sygdom

10. april 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er der nogle som vil hjælpe mig med Føllings sygedommen, hvordan den nedarves.

Spørgsmålet fremgår i word dokumentet...der har jeg også forsøgt at svare på det, men jeg ved ikke helt om mit svar er korrekt, eller om jeg mangler noget.

Jeg har lidt svært ved at forstå stamtavler og det med hvordan en sygdom nedarves.

På forhånd 1000 tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2018 af Skaljeglavedinelektier

Har du nogle stamtavler eller noget kontekst, som man kan udlede arvegangen ud fra, eller skal du bare slå det op? - læg gerne det fremtidige op som billede. 

Hvordan mener du, at man får fenylketonuri, hvis man har 1 muteret allel og en 1 almindelig allel? Det er jo en autosomalt recessivt nedarvet sygdom. 

Sygdommen er ikke arvelig, fordi der er en defekt i et gen, det kan også opstå sporadisk, men fordi det netop kan nedarves - gives videre i generationer. 


Svar #2
10. april 2018 af HFNU (Slettet)

TAK  for sit svar. Det er virkelig pænt af dig.

Jeg har læst det med fenylketonuri og et defekt gen skyldes at man ikke kan danne enzymet: fenylalanin. Jeg mener jeg har skrevet det er en  autosomal recessiv sygdom, men måske er det formuleret lidt som om jeg skriver at det ALENE skyldes at man ikke kan danne fenylalanin, det skal jeg ændre på, hvis det er så.

Jeg har vedhæftet en fil, om mit spørgsmål om stamtavler og hvordan arvegangen er for føllings sygdommen. Jeg kan simpelthen ikke forstå det. Jeg har læst det som står i bogen og google mig lidt frem, men desværre kan jeg stadig ikke svarer på spørgsmålet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2018 af Skaljeglavedinelektier

Jeg forstår ikke helt, hvad du skriver først. 

En sygdom er ikke både kønsbunden og autosomal - det er enten eller. Hvordan ser du, at det kun er mænd der får den? 

Ved autosomale recessive nedarvning ses ofte:

· Horisontal nedarvning (søskende kan være syge, men ofte ikke i tidligere generationer)

· nogenlunde 50/50 med syge mænd og kvinder.

· Ofte indgifthed


Svar #4
11. april 2018 af HFNU (Slettet)

Okay...Nej jeg tror det var en fejl det jeg havde skrevet om at det var en kønsbunden, det er en autosomal recessiv sygdom.

Jeg er ikke helt med på det med Horisontal stadigvæk...i vores bog står der at 1/4 af en søskendeflok  har sygdommen.


Svar #5
11. april 2018 af HFNU (Slettet)

Hvordan kan jeg lave en stamtavle der viser hvordan sygdommen nedarves gennem  i 3 generationer?

Hvordan kan jeg lave krydsningsskemaer af genotyper for børnene af et par forældre?


Svar #6
15. april 2018 af HFNU (Slettet)

Er der nogle som kan hjælpe mig...med mine spørgsmål #5


Svar #7
17. april 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg har stadig brug for hjælp, hvis der er nogle som sidder og kan og vil svare på spørgsmålet.

TAK igen


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. april 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det er ikke, fordi jeg ikke vil hjælpe dig, men det virker til, at der mangler en grundlæggende forståelse for genetik, som jeg tror, jeg vil have svært ved at formidle ordenligt. 


Svar #9
18. april 2018 af HFNU (Slettet)

Ja det er nok rigtigt, men det ved jeg ikke hvordan jeg skal rette op på


Skriv et svar til: Føllings sygdom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.