Biologi

Aktionspotentiale

15. april 2018 af laur2234 - Niveau: 9. klasse

Hej!

Er der nogen der har en let og forståelig forklaring på aktionspotentiale?

Jeg har prøvet og læse noget om det på div. sider, men jeg forstår det stadig ikke.

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. april 2018 af Lillon (Slettet)

Hej, jo det er et kompleks emne. Kan du definere bedre, hvad du ikke forstår?

fx. forstår du ikke...

- Hvordan den udløses

- Hvordan signalet bliver sendt videre til andre neuroner (synapser)

- Havd er hvilemembranpotential, depolarisering, hyperpolarisering, refraktærperiod

- Hvad de forskellige ionkanaler er vigtige for


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. april 2018 af guzbak

Måske ville det hjælpe dig at tegne ovenstående kurve og beskrive hvilke kanaler der åbnes/lukkes hvornår.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #3
15. april 2018 af laur2234

Hej igen!
jeg vil meget gerne vide mere om hvad der udløser aktionspotentiale, de forskellige begreber (depolarisering, repolarisering etc.) og de forskellige ion kanaler:)

Brugbart svar (1)

Svar #4
15. april 2018 af Lillon (Slettet)

Hej

Jeg tror, guzbaks forslag er rigtig godt. Forsøg at beskrive de enkelte faser med hjælp af grafikkerne, på den måde lærer du mest.

Grafiken her indeholder også de spændingsstyrede ionkanalerne.

Start med et neuron med hvilemembranpotentiale (-70 mV), de spændingsstyrede ionkanaler er lukkede. Hvordan er ionener (isår Na+ og K+) fordelt?

Nu sker der en ændring i membranpotentialet - fx fordi vores neuron fik et signal fra et andet neuron (detaljer senere, det hænger sammer med synapsen) - der opstår et PSP = et postsynaptisk potential, dvs. membranpotentialet af vores celle stiger til tærskelværdi (se grafik). 

Kan du forklare mig, hvad der sker nu og hvorfor i de enkelte faser? --> 1, Depolarisation - 2, Repolarisation - 3, Hyperpolarisation - 4, Refraktærperiode

Husk: Hvis membranpotential bevæger sig væk fra hvilemembranpotentialet og bliver mere positiv kaldes det depolarisation. Hvis potentialet bliver negativere igen kaldes det repolarisation. Hyperpolarisation betyder at membranpotentialet er mindre end hvilemembranpotentialet. Den tid/ periode, det tager membranpotentialet at vende tilbage til hvileniveauet, kaldes refraktærperioden.


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. april 2018 af Lillon (Slettet)

Undskyld, det skal være depolarisering,repolarisering og hyperpolarisering i teksten! Sprogforvirring dansk, engelsk, tysk ;-)


Svar #6
15. april 2018 af laur2234

Oki doki, jeg vil prøve at forklare det så godt jeg kan:)

Cellen starter med et hvilemembranpotentiale på -70 mv dvs. at cellen er i hvile altså den laver ikke noget.

Hvis man påvirker cellen, vil der blive åbnet nogen ionkanaler, i dette tilfælde er det Na+ kanaler der bliver åbnet. Når natrium får mulighed for at komme gennem en ionkanal, så vil den gøre det fra et sted med høj koncentration til et sted med lav koncentration. Og der er altid høj koncentration af na+ uden for cellen ift. til inde i cellen, pga. af natrium/kalium pumpen, der altid pumper natrium ud af cellen. Så hvis man åbner en na+ kanal, vil der sjovt nok komme na+ ind i cellen dvs. der kommer flere positive ladninger ind i cellen, dermed stiger membranpotentialet og bliver mere positivt (depolarisering) hvis det stimulus vi pårvirker cellen for er kraftigt nok, så vil der åbne sig, så mange Na+ kanaler, at man kommer op på et membranpotentiale på ca. -55 mv (tærskelværdi) Når membranpotentialet kommer op på ca. +30 så bliver na+ kanalerne lukket. Udover det sker der også noget andet, K+ kanalerne bliver åbnet, og når k+ får mulighed for at udbrede sig, vil det gøre det fra et sted med høj koncentration, som ligger inde i cellen til et sted med lav koncentration, som ligger udenfor cellen. Så der bliver altså fjernet en masse positive ladninger fra cellen, hvilket resulterer i at membranpotentialet falder (repolarisering) når man kommer ned på ca. -70 vil k+ kanalerne lukke. Normalt vil cellen nå et membranpotentiale på under -70 ved "slutningen" af aktionspotentiale (Hyperpolarisation). Cellen har selvfølgelig en natrium/kalium pumpe som vil opretholde membranpotentialet på ca. -70


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. april 2018 af Lillon (Slettet)

Sådan! Jeg kan se at du forstår grundprincippet, men du skal være mere specifik - især omkring det der sker i depolariseringsfase og de forskellige ionkanaler. ;-)

1, Depolarisering: Hvis man påvirker cellen et neuron med et elektrisk stimulus eller der opstår et PSP (se nedenfor), der depolariserer cellemembranen så stærkt, at membranpotenialet overskrider tærskelværdien (-55 mV) (--> alt-eller-intet princip), vil der blive åbnet nogen ionkanaler spændingsstyrede natriumionkanaler. Når natrium får mulighed for at komme gennem en ionkanal, så vil den gøre det fra et sted med høj koncentration til et sted med lav koncentration. Og der er altid høj koncentration af na+ uden for cellen ift. til inde i cellen, pga. af natrium/kalium pumpen, der altid pumper natrium ud af cellen. Så hvis man åbner (en na+ kanal) na+ kanaler, vil der sjovt nok komme na+ ind i cellen dvs. der kommer flere positive ladninger ind i cellen, dermed stiger membranpotentialet og bliver mere positivt (depolarisering) og flere Na+kanaler åbner sig (positiv tilbagekobling!).

Når membranpotentialet kommer op på ca. +30 så bliver na+ kanalerne lukket. Forklaring: Efter ca. et millisekund er der så meget Na+ i cellen, at vi nærmer os ligevægtspotentialet af Na+, det bevirker at kanalerne lukkes.

2, Repolarisering: Udover det sker der også noget andet, spændingsstyrede K+ kanalerne bliver åbnet, og når K+ får mulighed for at udbrede sig, vil det gøre det fra et sted med høj koncentration, som ligger inde i cellen til et sted med lav koncentration, som ligger udenfor cellen. (På grund af den masse af Na+ i neuronet er der oven i købet en elektrisk gradient.)

Så der bliver altså fjernet en masse positive ladninger fra cellen, hvilket resulterer i at membranpotentialet falder (repolarisering). Når man kommer ned på ca. -70 vil k+ kanalerne lukke.

Normalt vil cellen nå et membranpotentiale på under -70 ved "slutningen" af aktionspotentiale (Hyperpolarisering), man kan sige, fordi K+ kanalerne er langsome. Cellen har selvfølgelig en natrium/kalium pumpe som vil opretholde membranpotentialet på ca. -70

--> Kan du også forklare mig, hvorfor der opstår en refraktærperiode?

*PSP, postsynaptisk potential (se grafik) opstår som navnet siger i en postsynaptisk celle. Her spiller andre, ikke spændingsstyrede ionkanaler en rolle for cellemembrans depolarisering = PSP.

--> Hvis du har allerede hørt om kemiske synapser, skal du ved, hvilke ionkanaler det er. ;-) Og hvis du ved det, kan også forklare mig, hvorfor amplituden af et aktionspotential er altid det samme, men amplituden af et PSP er variable?


Svar #8
16. april 2018 af laur2234

Refræktorperioden er der for at forhindre aktionspotentialet i at udbrede sig bagud og at forhindre aktionspotentialer i at opstå for hurtigt efter hinanden.

Jeg kender dsv. Kun til det basis grundlæggende om synapser...

Brugbart svar (0)

Svar #9
16. april 2018 af Lillon (Slettet)

Mmmh, næsten: Dit svar er rigtigt til spørgsmålet "Hvad fører refraktærperioden til?" eller for at citere dig "Hvorfor er det der?" (Vær forsigtigt med den slags formulering i biologien, refraktærperioden er ikke opstået fordi der er brug for dem, men det var en evolutionær fordel...)

De ting du nævner er alligvel meget vigtige :-)

At der er en refraktærperiode skyldes at Na+ kanalerne inaktiveres, 1-2 ms kan der ikke opstå et nyt aktionspotential. "Relative refraktærperiode" i grafiken betyder, at der kan opstå et nyt aktionspotential, fordi Na+ kanalerne begynder at blive klar igen, men stimuliet må være stærkere end oprindelig påkrævede, fordi membranen er jo hyperpolariseret.

Hvis du ved ikke så meget om kemiske synapser, skal vi stoppe her, ellers bliver det måske for meget...


Skriv et svar til: Aktionspotentiale

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.