Fysik

Kan man rejse i tiden?

17. april 2018 af laur2234 - Niveau: 9. klasse

Sprørger bare af ren nyssgerighed. Det skal ikke bruges til en opgave.

På forhånd tak:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2018 af Mathias7878

Ja, det kan man ikke og umiddelbart tænker jeg ikke, at man nogensinde kommer til at kunne gøre det - men hvem ved, hvordan verdenen ser ud om en million år.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. april 2018 af janhaa

maybe through Einstein-Rosen bridge...?

or wormholes


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. april 2018 af peter lind

Man kan godt rejse fremad i tiden rent teoretisk. Det kræver bare at man kommer op på noget nær lyshastigheden, hvilket i dag er praktisk umulig


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. april 2018 af hesch (Slettet)

#3: Så vidt jeg ved, er det ikke blot teori.

Man har -  for flere år siden - sendt atomure ud i rummet, og når de kommer tilbage, går de forkert, ganske vist kun med et par μs. Det er jo ikke meget, men den er god nok, for atomure går så præcist, at et par μs for dem faktuelt er en rejse i tid.

GPS satellitter har også atomure ombord, der løbende korrigeres for denne rejse i tid. En tidsafvigelse på 1 μs i en GPS satellit vil ellers flytte GPS koordinaterne på jorden i størrelsesordenen 300m, hvilket jo betyder at biler dirigeres ned ad forkerte sideveje og - hvad værre er - USA's GPS styrede missiler rammer pilravende skævt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. april 2018 af peter lind

Når jeg siger rent teoretisk mener jeg i modsætning til om det praktis kan lade sig gøre


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. april 2018 af hesch (Slettet)

Det er forstået, og det kan i praksis lade sig gøre.

Disse GPS satellitter gør det i praksis, og skal have stillet uret vel en gang om ugen, for nu at kunne få et missil til at ramme en diktators soveværelse midt om natten med sikkerhed.

Jeg har boet på en smal villavej, hvis bredde ikke oversteg 4 m. Havde jeg parkeret der, satte mig ud i bilen og tændte for GPS'en, ville den dirigere mig mod øst eller vest, alt efter om jeg havde parkeret i nordlig eller sydlig vejbane. At kunne måle det kræver godt nok nanosekunders nøjagtighed på urene.

Selve indstillingen af urene foretages vel netop ved at måle hvor skævt GPS'en placerer dig på landkortet. Herudfra beder man lige satellituret om at stille sig 8 ns frem, så er du på plads igen.

Det er praksis.


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. april 2018 af peter lind

Det kan ikke i praksis lade sig gøre. Det vil kræve enorme energier, som vi ikke har tl rådighed


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. april 2018 af hesch (Slettet)

Alt er relativt, også i praksis.

Hvis du selv rejser en måned i tid, rejser du i tid.

Hvis et atomur rejser 2 μs i tid, rejser det i tid, dets præcision taget i betragtning. Og de energier det kræver, har man haft til rådighed i praksis.

Trådens spørgsmål er om man kan rejse tid, ikke hvor meget man kan rejse i tid.


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. april 2018 af peter lind

Det er korrekt at spørgsmålet er om man kan rejse i tiden Det kan man teoretisk men ikke i praksis


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. april 2018 af hesch (Slettet)

At sende et atomur ud i rummet, at få det retur og konstatere at det går forkert, er praksis der bekræfter Einsteins formodninger. Det var netop disse man ville have af-  eller bekræftet.

I dag stiller man urene i GPS-satellitter for at få skidtet til at virke. Det er også praksis.

Hvorfor kan man kun få disse ure til at gå rigtigt, når man ikke sender dem på flyvetur?


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. april 2018 af peter lind

Det var ikke dette spørgeren vil have at vide


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. april 2018 af hesch (Slettet)

Nej, men det vil jeg gerne, og nu spørger jeg dig.

Men jeg kan da godt forstå, hvis du har svært ved at svare.


Brugbart svar (0)

Svar #13
19. april 2018 af peter lind

Hvad vil du gerne ?

Du kan oprette en ny tråd, hvis du har et spørgsmål. Jeg skal gerne svare hvis jeg kan. Du ved formodentlig en hel del mere om elektronik, så jeg kan nok ikke svare på det Hvis det er om almen relativitetsteori skal jeg gerne svare efter bedste evne.


Brugbart svar (0)

Svar #14
20. april 2018 af hesch (Slettet)

Nærværende tråd med overskriften "Kan man rejse i tiden?", har ført til en diskussion mellem dig og mig om, hvorvidt man i praksis er i stand til at eftervise Einsteins teori om, at det kan man.

Jeg argumenterer at man allerede i praksis har eftervist det, ved at sende atomure ud i rummet på en lang tur, har fået dem retur og har konstateret at de går forkert i en størrelsesorden helt i overensstemmelse med Einsteins teori.

Denne konstatering har i praksis medført, at man løbende korrigerer atomure ombord på GPS-satellitter for deres rejse i tid, hvilket får dem til at virke i praksis til deres formål.

Og nu vil jeg gerne vide:

Hvorfor kan man kun få disse ure til at gå rigtigt, når man ikke sender dem på flyvetur?

Trådens overskrift gør den aldeles egnet til at inkludere dette spørgsmål. Der behøves ikke flere tråde med samme overskrift, med henblik på at undslippe nærværende diskussion, der fint følger sporet indenfor relativitetsteori, og endnu ikke har tangeret hen mod elektronik.

Jeg har nærmest blind tillid til, at disse GPS-kyndige har styr på hvad de gør, med hensyn til korrektion af ure, for deres rejse i tid derude i synkron bane om jorden.


Brugbart svar (0)

Svar #15
20. april 2018 af peter lind

"har ført til en diskussion mellem dig og mig om, hvorvidt man i praksis er i stand til at eftervise Einsteins teori om, at det kan man."

Du drømmer Jeg har hele tiden holdt mig til spørgerens sørgsmål.

"Hvorfor kan man kun få disse ure til at gå rigtigt, når man ikke sender dem på flyvetur?"

De går da rigtigt inden for målenøjagtigheden-


Brugbart svar (0)

Svar #16
20. april 2018 af hesch (Slettet)

Skal urene gå rigtigt i en flyvetid på, skal vi sige 1 år, må de højst afvige 0,03 ps indenfor dette år.

Jeg har googlet deres nøjagtighed. Den er opgivet til 1E-18 her:

https://videnskab.dk/teknologi/ultrapraecise-atomure-skal-vise-om-naturkonstanter-egentlig-er-konstante

Måleresultatet ved forgangne opsendelse af et par atomure, viste en betydelig større afvigelse.


Brugbart svar (0)

Svar #17
20. april 2018 af peter lind

Hvis du vil diskuterer det så opret en ny tråd. Det har intet med sprgerens spærgsmål at gøre


Brugbart svar (0)

Svar #18
20. april 2018 af hesch (Slettet)

Diskussionen falder helt indenfor nærværende tråds rammer med henseende til trådens spørgsmål:

"Kan man rejse i tiden?"

Det er atomure rigtig gode til at måle. Kan urene rejse i tid, kan "vi" nok også.

Skifter jeg tråd, stikker du nok af fra diskussionen i al ubemærkethed, ( undskyld ).


Brugbart svar (0)

Svar #19
20. april 2018 af peter lind

Spørgsmålet var om man kan rejse i tiden. Det har intet at gøre med et eksperiment med nogle atomure.

Jeg skal da gerne love at kommentere din tråd, hvis du opretter en


Brugbart svar (0)

Svar #20
20. april 2018 af hesch (Slettet)

Du har i #7 gjort opmærksom på, at større tidsforskydelser i tid vil kræve energimængder vi ikke har til rådighed.

Jamen så må vi nøjes med små tidsforskydelser, hvor vi har energi til rådighed der rækker.

Det er her målenøjagtigheden på tiden kommer ind, og dermed anvendelsen af atomure. De er de mest præcise tidmålere vi har til rådighed.

Derfor udformningen af eksperimentet med anvendelse af atomure.

Nød lærer nøgen kvinde at spinde.


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.