Matematik

Optimering - tror det er noget med mindste kvadraters metode.

01. maj 2018 af suiziide - Niveau: B-niveau

Jeg er gået helt i stå med denne opgave, håber der er nogen der kan hjælpe mig igang.

Har vedhæfted projektbeskrivelsen.. Jeg har desuden i en tidligere del udregnet afstanden fra C til |AB| (langs åen) til at være 4 km.

Vedhæftet fil: beskrivelse.PNG

Svar #1
01. maj 2018 af suiziide

Her er selve opgaven

Vedhæftet fil:masten.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
01. maj 2018 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2018 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. maj 2018 af AMelev

Beregn kvadratafstandene (udtrykt ved x) fra by til mast for alle tre byer.
Divider hver enkelt med byens indbyggertal, så har du et udtryk (fA(x), fB(x) og fC(x)) for den gennemsnitlige kvadratafstand pr. borger i hver af de tre byer.

Den optimale placering må være, hvor den totale gennemsnitlige kvadratafstand f(x) = fA(x) + fB(x) + fC(x) er mindst.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #5
01. maj 2018 af suiziide

Så det er noget i stil med:

x2/400+(7-x)2/800+??

Hvordan udregner jeg kvadratafstanden fra C? Går ud fra at jeg skal bruge pythagoras hvor den ene katete er 4 km (længde fra c til |AB| langs åen som er vinkelret på |AB|), hypotenusen er den afstand jeg gerne vil finde, men kan ikke lige lure hvordan jeg definerer den anden katete?


Brugbart svar (1)

Svar #6
01. maj 2018 af AMelev

Du kan bruge cos-relationen på trekant AC M til at bestemme |CM|2. Det kræver bare, at du først bestemmer vinkel A vha. reglerne for retvinklede trekanter.
Faktisk er det lettere at benytte cos-relationen på MBC, da trekant B-C-å er ligebenet (så jeg lige), så vinkel B = 45º.

Alternativt kunne du bruge Pythagoras på C-M-å, da afstanden fra M til åen er |x -3| og du vist allerede har beregnet længden af åen fra C til AB.


Svar #7
01. maj 2018 af suiziide

Kan godt være jeg er lidt langsom nu, men forstår det ikke rigtigt :D Hvis jeg holder mig til din løsning nr 2 (den giver mest mening for mig lige nu) Hvordan ved jeg så at |Må| er (x-3)

så vil |CM|2=42+(x-3)2 men hvordan kommer du frem til at |Må| er (x-3)


Brugbart svar (1)

Svar #8
01. maj 2018 af AMelev

Afstanden er den numeriske værdi af x - 3.

Når M ligger til højre for åen som  på figuren er |AM| = x og |Aå|=3, dvs. at |Må| = x - 3. Hvis M ligger på den anden side af åen, er |Må| = 3 - x. |Må| er altså |x - 3| (den numeriske værdi af x - 3).


Svar #9
01. maj 2018 af suiziide

Ah for dælen ja det kan jeg godt se. Tak kigger lige på det og vender sikkert tilbage med et resultat eller flere spørgsmål :D


Svar #10
01. maj 2018 af suiziide

Hmm det eneste der lige falder mig ind i forhold til modellen er:

f(x)=\frac{x^2}{400}+\frac{(7-x)^2}{800}+\frac{16+(|x-3|)^2}{1000}

Og når jeg differentierer.. (via wordmat) får jeg at f'(x)=0 når x=47/19 eller ca. 2,473684

Synes bare ikke det virker logisk at M skulle ligge 2,47 km fra A når B og C er de største byer.. Er jeg helt ved siden af her?


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. maj 2018 af AMelev

Prøv lige at få 42 til 16 i stedet for 8. :) (OK, det har du så gjort)
Det gør ingen forskel - du får samme resultat, uanset hvor højt C er placeret over AB. 
God refkesion, men du skal tænke på, at C ligger tættere på A end på B, så den vil trække placeringen mod venstre. 


Svar #12
01. maj 2018 af suiziide

Haha ja så det godt :D håbede jeg nåede at ændre det inden nogen så det ;)

Men ellers er det korrekt?


Brugbart svar (1)

Svar #13
01. maj 2018 af AMelev

Jep - jeg får det samme. Jeg prøvede for sjovs skyld at sætte å-lænden til a (uden at angive nogen værdi) - samme resultat. Det må skyldes, at kravet om, at masten skal placeres på AB, gør, at kun den vandrette placering af C i forhold til A og B får indflydelse.


Svar #14
01. maj 2018 af suiziide

Super.. Tusind tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #15
06. januar 2019 af sctknud

Hej, kan jeg godt få tilsendt den opgave på en måde?


Svar #16
06. januar 2019 af suiziide

Beklager har den ikke, og desuden fik jeg fejl i den, ville gerne dele det korrekte men ligger ikke inde med opgaven mere

Skriv et svar til: Optimering - tror det er noget med mindste kvadraters metode.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.