Biologi

Knoglevæv HASTEER!!

08. maj 2018 af Dian123 - Niveau: Universitet/Videregående

hej!!

har brug for MEGET hurtig hjælp...har vedhæftet et billede, parafinsnit. jeg skal finde osteoblaster, osteocytter, osteoklaster..... tak på forhånd

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Højere forstørrelse end det der. 

Osteocytter vil ligge i lakunerne, osteoklaster er enormt store celler (se om der er et subosteoklastisk rum), Osteoblaster ligger på ydersiden af trabeklerne.


Svar #2
08. maj 2018 af Dian123

hmmm....ser det her rigtigt ud?

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Svar #3
08. maj 2018 af Dian123

og denne her

Vedhæftet fil:Udklip2.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Utroligt svært at se på de billeder. Bruger du histoviewer, og er det til medicin på AU? 

Men osteoklasten er i hvert fald forkert. 


Svar #5
08. maj 2018 af Dian123

jeg bruger ikke histoviewer.....er osteoblasten og osteocytten korrekt ud fra hvad du kan se?


Svar #6
08. maj 2018 af Dian123

jeg har altså virkelig svært ved at finde en osteklast men er det her en osteklast? synes at den er vildt stor

eller måske nogle af de omkringliggende er osteoklaster?

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #7
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det kunne godt ligne, men jeg ville gå op i forstørrelse på den for at afgøre det. 

Er det en Masson-Goldner trikrom farvning? 


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det her, vil jeg mene, er henholdsvis en osteoklast og osteocyt. 


Svar #9
08. maj 2018 af Dian123

Det er lavet via parafinsnit og kromalunhæmotoxylin eosin og jeg kan desværre ikke forstørre det ret meget mere


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Okay men du kan i hvert fald prøve at bruge mit billede til hjælp. 


Svar #11
08. maj 2018 af Dian123

hov! havde slet ikke set dit billede...mange tak! tror jeg har fundet dem nu, havde i hvert fald byttet om på osteoblast og osteoklast :) har du noget imod at jeg stiller et sidste spørgsmål der også omhandler væv men ikke lige knoglevæv?

jeg har vedhæftet et billede og er ikke sikker på at det er de rigtige anmærkninger jeg har skrevet + jeg mangler at finde ''stor fedtdråbe''

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #12
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Bemærk dog at jeg ikke har angivet en osteoblast på mit billede, og der er brugt en anden farvemetode der. 

Om pilen lige peger på en tynd cytoplasmabræmme, tør jeg ikke siger (igen højere forstørrelse ville være rart), men den vil der ligge der omkrin, og det er svært at se, om det er en mastcelle eller ej. 

Men ellers er jeg enig med dig. Det er jo næsten umuligt ikke at pege på en stor lipiddråbe, når man har med unilokulære aidpocytter at gøre, så sådan en bør være til at se. 

Hvad for noget væv har vi og hvilken farvemetode?


Svar #13
08. maj 2018 af Dian123

oesophagus, toluidinblåt. Det her er nok et lidt dumt spørgsmål men alle de brune pletter er jo fedtceller og selve fedtdråben ligger nederst i venstre hjørne eller tager jeg fejl her?


Brugbart svar (0)

Svar #14
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Med toluidinblåt vil mastceller udvise metakromasi, men svært at se i den forstørrelse. 

En hver unilokulær adipocyt har en stor lipiddråbe inden i sig. 


Svar #15
08. maj 2018 af Dian123

jeg tror desværre ikke at jeg forstår det


Brugbart svar (0)

Svar #16
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Prøv at se på det vedhæftede billede (glem de andre celler). Den sorte masse (benævnt triglyceride) er bare en stor fedtdråbe, der altså befinder sig inde i fedtcellen. 

Læser du medicin?


Svar #17
08. maj 2018 af Dian123

tak! så en fedtdråbe befinder sig blot indei  selve fedtcellen der på mit billede er de mørke og runde. dvs jeg bare skal finde en stor af dem (''stor fedtdråbe'')

Nej jeg læser ikke medicin


Brugbart svar (0)

Svar #18
08. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Yes. 

Men fedtet bliver normalt udvasket under præparationen af præparater. Så der er nok gjort noget ved dit præparat - måske er det også farvet med osmium. 


Svar #19
08. maj 2018 af Dian123

ahh okay, mange tak!


Skriv et svar til: Knoglevæv HASTEER!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.