Dansk Historieopgave

Er dette brev ironisk eller mener hun det?

21. maj 2018 af inneedofhelp123 - Niveau: A-niveau

Jeg er så småt gået i gang med at læse tekster til min DHO opgave. Jeg har om kønsrollerne i det Moderne Gennembrud, og jeg har fundet dette brev kaldet "Brev paa Sølvbryllupsdagen fra en taknemlig Hustru til sin Ægteherre" på kvinfo.dk:
http://www.kvinfo.dk/side/444/?action=4&itemid=389&searchtext 

Jeg synes jo selv, at det virker meget ironisk, men er det det? Eller er hun blevet så hjernevasket af sin mand, at hun rent faktisk mener alt det hun skriver?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2018 af mathildehartmann

Jeg tror mere det er tale om, at forfatteren er ironisk :)


Svar #2
21. maj 2018 af inneedofhelp123

#1

Jeg tror mere det er tale om, at forfatteren er ironisk :)

Men kan vi være sikre på det, eller skal jeg bare antage, at hun er det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. maj 2018 af mathildehartmann

Du skal jo selvfølgelig bakke det op med danskfaglige belæg. Det kunne være interessant at se på, om denne skrivestil er anvendt indenfor perioden, eller om der er nogle af hendes udsagn, der indikerer, at hun er imod den patriarkalske model osv.. Evt. se på forfatterens baggrund ift sidstnævnte


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. maj 2018 af Smut1

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge lidt på: "(...) da du talte til mig om, at det var Guds Orden, at den højeste Kvindelighed var, at tie og lide. Saa blev mit Hjærte stille, og nu tager jeg alt som Naade af din Haand."


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. maj 2018 af literallymel

Jeg vil umiddelbart også tro, at hun er dybt ironisk. Du skal, som Mathilde Hartmann også skriver, også have belæg for din lille påstand der. Kig på hvordan hun skriver og sådan. Kom med alle de begreber som er relevante. Så tror jeg din dansklærer bliver overlykkelig. Held og lykke!


Skriv et svar til: Er dette brev ironisk eller mener hun det?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.