Studievejledning

Hvad gør man efter High School?

27. maj 2018 af mariekyhlbredahl (Slettet)

Er måske lidt tideligt på den da jeg kun går i 7. klasse.

Men, jeg overvejer utrolig meget at tage et år på High School, efter efterskolen eller efter 9. klasse. Så første spørgsmål er egentlig hvornår syntes i at jeg skal tage på High school?

Det næste spørgsmål er, hvad gør man efter året i USA. Jeg vil gerne være læge/kirurg og for det skal man have en bestået gymnasiel eksamen, men kan man så godt bare tage 2 år på gymnaiset når nu man har gået på high school? eller hvad skal man så gøre?

Håber vireklig i kan hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Dem jeg kender, der har taget et år i USA, gjorde det efter 9. klasse. 

Jeg har meget svært ved at forestille mig, at du kan overføre noget som helst fra USA til Danmark, men det kan du snakke med en studievejleder om. 

HF tager kun 2 år, så det er også en mulighed. 

Man skal heller ikke "kun" have bestået en gymnasiel uddannelse, der kræves mindst et snit på 6,0 for at kunne søge ind på medicin og et snit på ca.11,0 hvis man vil ind på kvote 1, selvom det nok falder nu her med de flere pladser på medicinstudiet. 


Svar #2
27. maj 2018 af mariekyhlbredahl (Slettet)


Svar #3
27. maj 2018 af mariekyhlbredahl (Slettet)

 

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. maj 2018 af wonk (Slettet)

Fedt med så store ambitioner i 7. klasse! 

Jeg har selv studeret 2 år i Californien, dog var dette på universitetet. Så uden at kende detaljeret til High School-systemet, så kan jeg generelt sige, at uddannelseskvalitet og -prestige varierer utroligt meget i USA, uanset niveau, alt efter hvilken uddannelsesinstitution du vælger. Da vi i Danmark har ret detaljerede krav til både indhold og faglig progression, er det tvivlsomt du vil kunne overføre ret meget til en efterfølgende gymnasial uddannelse i Danmark. Og jeg vil på forhånd udelukke, at du vil kunne få merit 1:1 og derved kunne "springe et år over" i gymnasiet. 

At kunne få efterfølgende merit bør dog ikke være din primære motivation for at tage afsted. At tage ud i verden, opleve nye kulturer, få nye venner og udfordre dig selv både personligt og fagligt, giver dig nogle kompetencer og forudsætninger, som ingen i et dansk uddannelsessystem vil kunne lære dig. At stå på egne ben i et andet land vil modne din karakter, så du alt andet lige er langt bedre rustet til at studere på et dansk gymnasium efterfølgende. Og gode studieresultater fra gymnasiet er ret afgørende for efterfølgende at læse medicin - både for at blive optaget, men også for senere hen at kunne trives i et meget omfattende pensum. Om vi stadig bruger adgangskvotient om 5-7 år til at fordele uddannelsespladserne på universitetet vil jeg dog tvivle på. Hvem ved - måske bliver du så glad for USA, at du vil læse på universitetet der?

Hvis du både vil på High School OG efterskole skal du tænke på, at du højst sandsynligt vil være et par år ældre end dine medstuderende i gymnasiet når du starter dér. Desuden er medicinstudiet langt, og de fleste bruger 1-2 år mere end normeret på at gennemføre. Det er ikke nødvendigvis et problem for dig, men for nogle kan det give anledning til overvejelse, da de gerne vil være hurtigt ude på arbejdsmarkedet. Desuden er hverken High School eller efterskole (nødvendigvis) gratis, så jeg vil også anbefale at overveje om begge dele giver mening, personligt og fagligt. 

Mit råd til dig vil være at gøre dit hjemmearbejde godt og afklare hvad DU vil. Først og fremmest: Hvor vil du gerne hen? USA er et enormt land, med rigtig mange forskellige byer, kulturer og uddannelsesinstitutioner. Og som før nævnt, vil der være en meget stor spredning i uddannelseskvaliteten mellem High Schools (langt mere end vi er vandt til fra Danmark). Vil du prioritere en skole, med humanbiologiske fag, der kan give en smagsprøve på medicinstudiet? Vil du på en mere konservativ eller kristen High School, eller vil du tættere på en europæisk liberal mentalitet, som oftest findes i de store byer langs kysterne? Skal det være en High School med en stor andel internationale studerende, eller næsten udelukkende amerikanere? Hvad er dit budget? Er der andre oplevelser du vil prioritere, udover selve skolen - nærliggende naturoplevelser eller storby? 

Held og lykke med projektet. 


Skriv et svar til: Hvad gør man efter High School?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.