Fysik
Hvordan kan jeg starte? hjælp haster
Hej.
Jeg har et spørgsmål hvor der står.
Du skal fortælle om afstanden til stjernerne og det kosmologiske princip. Du skal også fortælle om exoplaneter herunder hvordan exoplaneter observeres.
Hvordan kan jeg indlede denne fremlæggelse, så der er en naturlig overgang til det jeg skal fortælle om?
Er der noget generelt, som jeg bør fortælle om inden?
På forhånd tak
Svar #1
04. juni 2018 af AngelOneOne
Hej,
Du kan jo lægge ud med at fortælle generelt om afstanden til stjerner, hvad den måles i og hvordan. Så er det nok også en god idet, at fortælle om hvad det kosmologiske princip er (naturlovene der gælder et sted i universet, gælder alle steder i universet), måske lidt historisk om hvem der foreslog det osv. Så kan du fortælle om exoplaneter, hvordan de dannes og hvordan man finder ud af om der er en eller flere exoplaneter omkring en stjerne, ved at måle stjernens slingren og ud fra denne slingren så kan regne sig frem til massen af exoplaneten og afstanden fra den til dens stjerne ved hjælp af Newtons og Keplers love.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #2
04. juni 2018 af annahansen2 (Slettet)
Svar #3
04. juni 2018 af AngelOneOne
Hej,
Det kosmologiske princip bruges bl.a. når man anvender Newtons og Keplers love. Newton flyttede så og sige det kosmologiske princip ud af filosofiens verden og ind i videnskabens verden, ved at bevise at hans love for masse, tyngdekraft og bevægelse gælder overalt og ikke kun er et lokalt fænomen på Jorden. Derfor kan man bl.a. bruge en omskreven Newtons 3. lov, til at beregne massen på himmellegemer.
Det kosmologiske princip siger, at de fysiske love der gælder for en del af universet, gælder overalt i universet. Vi bruger dette princip, når vi bruger fysiske og kemiske love til at beskrive objekter, nære eller fjerne, i universet. Det kosmologiske princip er en testbar videnskabsteori. En vigtig forudsigelse for dette princip er, at de konklusioner som forskere når frem til om universet, skal være mere eller mindre det samme, uanset om konklusionerne er om Mælkevejen eller en galakse milliarder af parsec væk. Med andre ord, hvis det kosmologiske princip er korrekt, er universet homogent og har den samme sammensætning og de samme egenskaber alle steder. Det er klart, at universet ikke er homogent i ordets absolutte betydning, da forholdene på Jorden, er meget forskellige fra dem i det ydre rum, eller i Solens centrum. I kosmologi, betyder universets homogenitet, at stjerner og galakser i Jordens del af universet er meget ens, og opfører sig på samme måde som stjerner og galakser i universets fjerneste hjørner gør. Det betyder også, at stjerner og galakser fordeles på samme måde overalt i universet, som de er fordelt i Jordens kosmiske nabolag, og at observatører i disse galakser, ser de samme egenskaber for universet, som astronomer ser fra Jorden (i det store hele).
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Hvordan kan jeg starte? hjælp haster
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.