Matematik

Eksamensspørgsmål omkring cos og sin i retvinklede trekanter

05. juni 2018 af Snøvsen1881 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle! 

Jeg er som mange andre ved at forberede til eksamen, men er stødt på et spørgsmål, som jeg ikke rigtig forstår..

Det lyder på "Redegør for definitionen af sinus, cosinus og tangens ved brug af enhedscirklen. Forklar endvidere, hvordan disse andvendes på en retvinklet trekant."

- Det jeg har understreget, er det jeg er i tvivl om. 

Jeg føler bare at jeg skal forklare noget om retvinklet trekanter i enhedscirklen, hvilket jeg er dårlig til.


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. juni 2018 af Sveppalyf

Det der bliver fisket efter i spørgsmålet er nok formlerne:

cos(v) = hosliggende katete / hypotenusen

sin(v) = modstående katete / hypotenusen

tan(v) = modstående katete / hosliggende katete

De er bevist vha. enhedscirklen her: http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/cosinus-sinus-og-tangens-i-retvinklede-trekanter

Altså du laver den tegning med den lille røde trekant inden i enhedscirklen og den store blå trekant ABC. Da disse er ensvinklede er forholdet i mellem to sider det samme i begge trekanter. Så derfor er

cos(A)/1 = b/c  <=> cos(A) = b/c

og

sin(A)/1 = a/c  <=> sin(A) = a/c

Den med tangens beviser du bare ved indsætte det du lige har fundet i definitionen på tangens:

tan(A) = sin(A)/cos(A) = a:c / b:c  = a/b


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. juni 2018 af Mathian

Find videoer på youtube. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2018 af Mathian

Ingen er født gode, det bliver man med træning ;)


Svar #4
05. juni 2018 af Snøvsen1881 (Slettet)

#1 Tak for svaret, jeg troede nok at jeg skulle have fat i de formler, da de både kan bruges til at regne vinkler og sider i retvinklede trekanter :) 


Brugbart svar (1)

Svar #5
05. juni 2018 af ringstedLC

#4: ...Det er derfor vi har dem...

Et punkt på periferien af enhedscirklen har koordinaterne (cos(A), sin(A)), fordi afstanden fra x-aksen til punktet, altså y-værdien, er sin(A). Ligeledes er afstanden fra y-aksen til punktet, altså x-værdien, lig med cos(A).

For at kunne bruge relationerne på trekanter, hvor hypotenusen ikke er lig med 1, divideres længderne med hypotenusen.


Skriv et svar til: Eksamensspørgsmål omkring cos og sin i retvinklede trekanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.