Biologi

GMO

06. juni 2018 af wohoo1 - Niveau: B-niveau

Hvorfor er det kompliceret at genmodificere eukaryote organismer end prokaryote organismer??

Tak på forhånd :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Fordi DNA i eukaryote celler er omkranset af en cellekerne, som man skal igennem med restriktionsenzymerne for at klippe i DNA'et. I prokaryote celler "flyder" DNA et rundt i cellen uden at være omkranset af en kerne og det er derfor meget nemmere at komme til.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
06. juni 2018 af wohoo1

Tusind tak for hjælpen :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2018 af Lillon (Slettet)

Hej,

Fordi DNA i eukaryote celler er omkranset af en cellekerne, som man skal igennem med restriktionsenzymerne for at klippe i DNA'et. I prokaryote celler "flyder" DNA et rundt i cellen uden at være omkranset af en kerne og det er derfor meget nemmere at komme til.

/Angel

Undskyld, Angel, men det giver ikke meget mening.

Hvorfor skal man injicere restriktionsenzymer i celler? Hvis der var en teknik for at injicere restriktionsenzymer i en celle/ cellekerne, så ville man få: en masse klippede DNA.

Men det er mere sandsynligt, at restriktionsenzymerne ikke ville virke i cellerne, for restriktionsenzymers specifikke funktion afhænger af definerede betingelser (fx mængde af DNA og enzym(er); pH; temperatur). For at klippe DNA med restriktionsenzymer skal man først ekstrahere DNA fra cellerne, derefter rense det og så bestemme koncentrationen. Men også på den måde får man kun: klippede DNA.

Restriktionsenzymer er kun en del af de værktøjer, som bruges til at fremstille rekombinant DNA  og genmodificere organismer.

Til wohoo1s spørgsmålet: Hvorfor er det kompliceret at genmodificere eukaryote organismer end prokaryote organismer?

Gær er en eukaryot, og det er nemt at genmodificere den. Så svaret afhænger meget af, hvad der menes med "eukaryote organismer" og "prokaryote organismer". (Gær, dyr, planter? Arkæer eller bakterier som fx E. coli?)


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni 2018 af AngelOneOne

#3 - Jeg erindrer ikke at jeg noget sted har skrevet man skal injicere restriktionsenzymer ind i celler. Jeg skrev at det er sværere (mere kompliceret) at genmodificere eukaryote celler fordi DNA forefindes i en cellekerne hvilket det ikke gør i prokaryote celler. For at et gen skal kunne transkriperes i en eukaryot, skal det forefindes i cellekernen. Hos prokaryoter, sker transskriptionen i cytoplasmaet. Dvs. for at få et gen transkriperet i en eukaryot celle, skal du have det ind i cellekernen, hvor i prokaryoter kan man "nøjes" med at få det ind i cytoplasmaet, hvilket væsentligt forenkler processen.

Måske ikke helt tydeligt hvad jeg mente, med det er forhåbentligt blevet mere tydeligt nu.

Det er naturligvis noget mere kompliceret, men spørgsmålet var hvorfor, ikke hvordan.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2018 af Lillon (Slettet)

#3 - Jeg erindrer ikke at jeg noget sted har skrevet man skal injicere restriktionsenzymer ind i celler.

#1 Fordi DNA i eukaryote celler er omkranset af en cellekerne, som man skal igennem med restriktionsenzymerne for at klippe i DNA'et. I prokaryote celler "flyder" DNA et rundt i cellen uden at være omkranset af en kerne og det er derfor meget nemmere at komme til.

?


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. juni 2018 af AngelOneOne

#5 - Som jeg skrev efterfølgende "Måske ikke helt tydeligt hvad jeg mente, men det er forhåbentligt blevet mere tydeligt nu."

Hvorom alting er, skal du stadig have det modificerede DNA ind i cellekernen for at få det transkriperet i eukaryoter, hvilket ikke er nødvendigt med prokaryoter = sværere/mere kompliceret.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: GMO

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.