Biologi

Hjælp til eksamen i biologi

10. juni 2018 af silledamm (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, er der mon nogen herinde der kan hjælpe mig med nedenstående spørgsmål til eksamen? På forhånd mange tak :)  

1. Redegør for udvekslingen af ilt og kuldioxid i lungerne, og forklar hvordan vejrtrækningen reguleres.

2. Redegør for transport af O2 og CO2 i blodet. Forklar herunder respirationens betydning for syre-base reguleringen af blodet.

3. Redegør for veneblodets tilbageførsel til hjertet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2018 af guzbak

Det er 3 store spørgsmål. Er der noget specifikt du ikke forstår ved din opgave? Det er bedst at prøve selv, da det er dig der skal kunne redegøre for det til eksamen.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
15. juni 2018 af silledamm (Slettet)

Det er sådan set det hele. Jeg ved ikke rigtigt, hvor jeg skal starte. Spørgsmål tre har jeg dog fået svaret på


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2018 af guzbak

Jeg har ikke lige tid til en længere forklaring da jeg ikke er hjemme, måske kan en anden svare. Ellers svarer jeg uddybende senere.

Respirationen er refleksiv. Men man har også et respirations regulerende center i hjernen som vurderer hvor meget ilt du har i kroppen. CO2 kan transporteres på forskellige måder hvor hyppigste er opløst i blodet som bikarbonat. Ilten transporteres vha. hæmoglobin. Når det så kommer ud til vævene vil ilten frigives pga. Bl.a. pH forholdene og co2 fjernes vha udåndingen. Læs evt. om iltbindingskurven

Mht. Syre/base så er co2 en syre som bliver fjernet fra kroppen respiratorisk ved at du udånder det. Man kan kompensere for syre/base ubalance ved eksempelvis at hyper- eller hypoventilere.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Hjælp til eksamen i biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.