Biologi

Horizontal gene transfer

11. juni 2018 af newbee - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg har siddet og læst om horizontal gene transfer og de tilhørende mekanismer
(Konjugation, transformation og transduktion) og jeg kom til at tænke på hvilken af de 3 mekanismer bakterien foretrækker at bruge når den skal have overført et gen til en anden bakterie?

Håber I kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2018 af guzbak

Jeg synes ikke jeg husker noget om at en de i pensum lagde vægt på om en bakterie foretrækker en metode mere end en anden. Det afhænger nok mere af hvem de skal overføre eksempelvis plamider til.

I bakterier kan overførsel af genetisk materiale i form af HGT forekomme ved mekanismerne transformation, transduktion og konjugation (Ringo, 2004). Genoverførsel ved naturlig transformation og transduktion sker sædvanligvis mellem stammer af samme bakterieart og for genoverførsel ved disse to mekanismer er der altså en forholdsvis snæver værtsspændevidde. Konjugation kan derimod mediere genoverførsel ved en bred værstspændevidde og der kendes talrige eksempler på overførsel af DNA mellem forskellige slægter og riger

Kilde: https://core.ac.uk/download/pdf/12515134.pdf

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
12. juni 2018 af newbee

Ja, jeg læste lidt videre og jeg kom frem til at, for at konjugation kan finde sted, så skal bakterien indeholde et F-plasmid og for at transformation kan finde sted, så skal der ligge noget løst DNA frit som bakterien aktivt kan inkorporere ind i sit eget DNA.
Så Konjugation er vel foretrukket, hvis den anden bakterie lever og bare den ene af dem indeholder et F-plasmid, der kan overføres. 
Transformation er vel foretrukket hvis der har været en nedbrudt celle, der har efterladt sit DNA, som en anden bakterie så aktivt kan optage og inkorporere ind i sit eget DNA.


Skriv et svar til: Horizontal gene transfer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.