Biologi

Fosfat ioner

14. juni 2018 af Remilys - Niveau: 8. klasse

Hej,

Jeg har om fosfat og skal forklare forskellen mellem de her fosfationer og hvad de betyder

Dihydrogensfosfat: H2PO4-
Hydrogensfosfat: HPO42-
Ortofosfat: PO43-

nogle der kan hjælpe mig? ((:
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2018 af mathon

\small \textbf{Phosphorsyres fraspaltning af protoner:}

                         \small H_3PO_4\; +\; H_2O\;\rightleftharpoons \; H_2P{O_4}^-\; +\; H_3O^+

                         \small H_2P{O_4}^-\; +\; H_2O\;\rightleftharpoons \; HP{O_4}^{2-}\; +\; H_3O^+

                         \small HP{O_4}^-\; +\; H_2O\;\rightleftharpoons \; P{O_4}^{3-}\; +\; H_3O^+

En syre og det der bliver tilbage, når den har fraspaltet en proton kaldes dens korresponderende base.

Med phosphorsyre kan der dannes tre baser med stigende basestyrke:

                 \small H_2P{O_4}^-\textup{ er en meget svag base, der samtidig er en svag syre, hvilket kaldes en amfolyt}  

                 \small HP{O_4}^{2-}\textup{ er en svag base, der samtidig er en svag syre, hvilket kaldes en amfolyt}

                 \small P{O_4}^{3-}\textup{ er en middelst\ae rk base}


Svar #2
14. juni 2018 af Remilys

jeg er ikke lige sikker på om jeg forstå det ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2018 af mathon

\small H_2{PO_4}^-\textup{di-hydrogenfosfation, fordi den indeholder to hydrogenatomer (di=2)}

\small H{PO_4}^{2-}\textup{hydrogenfosfation, fordi den kun indeholder }\mathrm{ \acute{e}} \textup{t hydrogenatom}

\small P{O_4}^{3-}\textup{fosfation (ortho bruges ikke mere)}


Svar #4
14. juni 2018 af Remilys

mange tak! :)


Svar #5
14. juni 2018 af Remilys

bare liige et spørgersmål til - hvad betyder ortho? (det ville min lærer nemlig vide)


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. juni 2018 af mathon

   


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. juni 2018 af mathon

          \small \textbf{kaldes orthofosfation med det dobbeltbundne oxygenatom i toppen}


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. juni 2018 af mathon

     ...problemer med at overføre billede.                                 


Skriv et svar til: Fosfat ioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.