Biologi

Golgi- HASTER

16. juni 2018 af Dian123 - Niveau: Universitet/Videregående

Forklar hvordan de sure hydrolaser/lysosomale enzymer modificeres i golgi og hvilken betydning denne modificering har

jeg har problemer med at besvare dette spørgsmål og trænger virkelig til hjælp! er helt blank + er ikke engang sikker på at jeg forstår ordet 'modificering' korrekt


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2018 af guzbak

Nu ville jeg normalt ikke anbefale wikipedia, men prøv at læse dette korte afsnit for at få dig at overblik: https://da.wikipedia.org/wiki/Golgiapparat

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
16. juni 2018 af Dian123

Guzbak jeg har allerede forsøgt mig med det og forstår det ikke/hvordan det kan besvare min opgave :-(


Brugbart svar (1)

Svar #3
16. juni 2018 af guzbak

Proteinerne modificeres i golgi-apparatet og får et "label" på, som fortæller cellen, hvor proteinerne skal transporteres hen og hvad de skal bruges til.

Nogle syntetiserede proteiner skal virke som lysosomale enzymer og får et label kaldet "mannose-6-fosfat". Enzymholdige vesikler kaldes primære lysosomer. Fusion mellem et endosom og primært lysosom kaldes sekundært lysosom. Sekundære lysosomer fusionerer med plasmalemma og frigiver affaldsstoffer ved exocytose. 

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Primære og sekundære lysosomer bruges ikke som begreber andre steder end i Genesers histologi. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2018 af guzbak

Man bliver vel lidt miljøskadet på studiet :-)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Ja det gør man uden tvivl. Heldigvis ender de fleste vist med at læse Geneser. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. juni 2018 af guzbak

Ja, jeg blev også ret gode venner med den bog sidst i bachelorforløbet! :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Golgi- HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.