Biologi

Iltmolekyler og muskelcelle

20. juni 2018 af Kallisto99 - Niveau: C-niveau

Hej jeg har fået det her underspørgsmål til kategorien Hjerte, lunger og kredsløb, dog finder jeg det ret svært at besvare det, da jeg ikke helt kan forstå, hvorledes det fungerer. Nogen som kan skære det ud i pap for mig?

Spørgsmålet lyder: Beskrive iltmolekylers vej fra lungerne til de arbejdende muskelceller.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (2)

Svar #1
20. juni 2018 af AngelOneOne

Hej,

Det iltfattige blod, sendes til lungerne gennem det lille kredsløb (lungekredsløbet). I lungerne diffunderer CO2 molekylerne ud i lungerne og oxygenmolekyler ind i blodet gennem membraner i lungernes aveoler. Herfra transporteres det ildberigede blod tilbage til hjertet, som sender det ud i det store kredsløb (kropskredsløbet) gennem pulsårerne. Pulsårerne forgrener sig i kroppen til stadig mindre, og mindre, og tyndere og tyndere blodkar, indtil de kommer ud i blodkar der er så tynde, at de røde blodlegemer knapt nok kan passere igennem dem. Det er kapilærerne, og de løber på kryds og tværs mellem cellerne. Her udveksles oxygenmolekylerne (og andre stoffer som f.eks. glucose til energi) til cellerne, og cellerne sender affaldsstoffer som f.eks. CO2 tilbage til blodet. Blodet transporterer herefter det iltfattige blod tilbage til hjertet, hvor det sendes retur til lungekredsløbet for en ny cyklus.

Blodet passerer også gennem bl.a. lever og nyrer på sin vej gennem kroppen, hvor nogle af de forskellige afflandsstoffer afleveres og nedbrydes, eller afskaffes på forskelligvis, f.eks. gennem urinen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
20. juni 2018 af Kallisto99

Tak, igen! :D


Skriv et svar til: Iltmolekyler og muskelcelle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.