Biologi

Blodsukker - Eksamen

20. juni 2018 af 321aa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle, jeg skal til eksamen i morgen i biologi b. Jeg har trukket blodsukker og jeg har brug for hjælp til at forstå graferne (vedhæftet). 

På forhånd tak :-)

Vedhæftet fil: kkk.jpg

Svar #1
20. juni 2018 af 321aa (Slettet)

Her er den anden graf.

Vedhæftet fil:ooo.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2018 af robert98 (Slettet)

Til første billede...

Her kan man tale om bindinger mellem de forskellige glukosemolekyler. Om det hhv. er alfa-1,4-glykocidbinding (amylose) eller alfa-1,6-glykocidbinding (cellulose). Om det er et monosakkarid, disakkarid og polysakkarid. Fibre er cellulose og er et polysakkarid fx. Der går længere tid før maden bliver omdannet til enkelte glukosemolekyler, da alle bindinger mellem glukosemolekylerne skal brydes før det bliver absorberet - eller i hvert fald før alt bliver absorberet. Det bliver selvfølgelig absorberet gradvist. Vi kan fx se at glukose bliver absorberet hurtigst, og det er fordi det er et monosakkarid og derfor er der ingen bindinger... det bliver altså absorberet hurtigt. 

Andet billede...

Man kan se at blodglukose falder når der kommer insulin. Insulin bliver produceret af betacellerne, som befinder sig på bugspytskirtlen. Insulin som du nok ved gør, at glukosen bliver absorberet i cellen og dermed kan blive brugt i respirationen (cellen får energi). Du kan læse lidt mere op på hvordan er hvorledes det præcis bliver absorberet i cellen. 


Skriv et svar til: Blodsukker - Eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.