Studievalg og videregående studie

For lavt gennemsnit - hvad skal jeg gøre????

21. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Hej SP, 

Vi har for ikke så mange timer siden, fået udgivet vores karakter inden for de skriftlige samt mundtlige eksaminer. Det er desværre gået UTROLIG slemt med de skriftlig, hvor man har fået en del 4'taller... 

Alt i alt har det mundede ud i at mit gennemsnit gik fra 11.2 til 10.3, hvilket jeg er utrolig ked af og føler lettere deprimeret/stresset, da uddannelsen jeg gerne vil på, har været et drøm siden barn og noget jeg har kæmpet hårdt for lige siden folkeskolen. Jeg var derudover ligeglad med hvorhenne jeg skulle læse, så længe det var uddannelsen. Kan man gøre andet end at vente til næste år og tage kvote 2, og hvad skulle man evt. fortage sig i år (som fri-år). 


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. juni 2018 af dannysannem

Hvilken uddannelse vil du gerne ind på?


Svar #2
21. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Lægevidenskab / Medicin :/


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. juni 2018 af dannysannem

Her er et bud, som du skal læse med det forbehold, at jeg selv arbejder på Rønde Højskole som informationsmedarbejder.  

På Rønde Højskole har vi en Sygepleje og medicinlinje. På linjen har vi rigtig mange elever som gerne vil læse medicin og bruger højskoleopholdet som en forbederedelse til at søge ind via kvote 2. Det kunne måse være noget for dig? Det er på ingen måde en garanti, men indholdet er særdeles relevant i frohold til dine uddannelsesmæssige interesser.

Du kan læse mere her: https://rondehojskole.dk/sygepleje-og-medicin/
Bestille en brochure her: https://rondehojskole.dk/bestil-brochure/

Maske kan du fange mig på chatten på hjemmesiden. Jeg kan også sætte dig i forbindelse med tidligere elever, der er kommet ind på medicin, som kan fortælle dig om deres oplevelser på Rønde Højskole.


Svar #4
21. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Tak danny, jeg vil i hvertfald overveje det. 

Kunne man måske være optimistisk og tro på at et af medicin-uddannelsernes standby falder ned på 10,3? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. juni 2018 af guuoo2

Hvorfor ikke bruge kvote 2? En fra min klasse kom ind på den måde med 8 i snit


Svar #6
21. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Tænker bare at konkurrencen er så stor og sandsynligheden for at komme ind virker så lavt :/


Brugbart svar (2)

Svar #7
21. juni 2018 af dannysannem

#4

Tak danny, jeg vil i hvertfald overveje det. 

Du siger bare til, hvis du har spørgsmål

Kunne man måske være optimistisk og tro på at et af medicin-uddannelsernes standby falder ned på 10,3? 

Det er umuligt at forudsige hvordan det går med standby-pladser. Det vil også være en passiv tilgang. Så kan du bare sidde og vente. I min optik er det bedre at gøre noget aktivt og komme i gang med noget der er sjovt pg spændende. Ved godt at det kan være svært at få tankerne drejet om i noget positvt lige nu, men på et tidspunkt skal du jo videre. 

#5

Hvorfor ikke bruge kvote 2? En fra min klasse kom ind på den måde med 8 i snit

Helt enig. Det kan faktisk lykkes. Hvis du brænder for at komme ind på medicin, skal du da gå efter det i første omgang Men burg da også tiden til at finde alternative uddannelser, hvis du om et par år stadig ikke er lykekdes med at komme ind på medicin.

  


Svar #8
21. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

#7 Jeg må ærlig talt inddrømme at jeg ikke ønsker et plan B, men kun medicin da jeg helst vil bruge resten af mit liv på et arbejde jeg har brændt for hele mit liv og ved jeg optimalt vil kunne bidrage med til samfundet.


Brugbart svar (1)

Svar #9
21. juni 2018 af dannysannem

#8

#7 Jeg må ærlig talt inddrømme at jeg ikke ønsker et plan B, men kun medicin da jeg helst vil bruge resten af mit liv på et arbejde jeg har brændt for hele mit liv og ved jeg optimalt vil kunne bidrage med til samfundet.

Når eksamanerne er overstået og huen er kommet på, så har du stadig et rigtig flot gennemsnit, der ikke er uvæsentligt. Det skal fejres med fester osv. Og så kommer der et tidspnkt på den anden side af det, hvor du så skal finde ud af hvordan du kan gøre dig selv attraktiv til en plads på kvote 2. Så er jeg i hvert fald klar på Rønde Højskole til at tage en snak med dig om hvad det kan bruges til. Jeg synes, det er fedt, at du brænder så meget for medicin. Der må være en vej :-)


Svar #10
21. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Mange tak, og rigtigt.


Svar #11
21. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Jeg har bestil Brochure Danny, 

Men blot for at forstå det rigtigt, bliver man dannet i hold hvor dem der ønsker og læse medicin bliver specifikt klartgjort til kvote 2 unitesten samt MMI eller hvordan forgår det? Umiddelbart kunne jeg god overveje det blot for at være forberedt til næste års kvote 2 og for at få noget ind på det 'erhvervsmæssige'. 


Brugbart svar (1)

Svar #12
21. juni 2018 af dannysannem

I undervisningen på sygepleje og medicin kommer du til at være sammen med en masse andre der også overvejer andre sundhedsfaglige uddannelser som fx. jordemoder, sygeplejerske, tandlæge, fysioterapeut, bioteknologi m. fl. Underviserne er en god blanding af vores egne lærere og medicinstuderende fra AU i sidste halvdel af studiet.

Ved siden af sygepleje og medicin kan du også vølge dag som folkesundhed, etik, biokemi, anvendt matematik, religion, kultur, musik, idræt og mange andre fag. 

Vores elever har gode erfaringer med at gå til optagelsesprøven. Særligt når man er kommet gennem UNItesten og videre til MMI oplever vores elever at være rigtig godt forberedt. Samarbejde, diskussion om sundhedsvæsenet bliver ofte nævnt som nogle af de steder hvor vores elever har klaret sig godt.

Vi arbejder også på at træne til UNItesten, men det er en udfodring at finde en god model for det. 


Brugbart svar (2)

Svar #13
22. juni 2018 af PSXL

#0 Jeg opnåede i min tid heller ikke et højt nok snit til at komme ind på kvote 1 medicin. Jeg søgte ind i alt 4 gange via kvote 2 og jeg studerer nu medicin. Så hvis det virkelig er din drømmeuddannelse og du ikke kan se en plan B, så virkelig kæmp for det! 


Svar #14
22. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Wow, det er flot klaret, og tillykke med pladsen! 

Jeg har også tænkt mig at kæmpe videre, men er bange for at inden jeg kommer ind ikke er en gammel mand på midt 60'erne haha. Spøj til side, hvad lavede du inden for erhvervserfaring i dine år? Samlede du point, supplerede fag, tog på et højskole eller...? Jeg er lettere i tvivl om, hvordan jeg kan øge min chance for at komme ind via kvote 2 næste år, især fordi konkurrencen inden for UniTesten og MMI skulle være stort(?). 


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. juni 2018 af Lyseslukker

Har du husket kvikbonus?, altså ganget dit snit op med 1,08, hvis du altså søger inden for 2 år efter eksamensbeviset er givet.


Svar #16
01. juli 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Ja, den er regnet med, ellers ville den ligge på 9.5


Svar #17
01. juli 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Ja, den er regnet med, ellers ville den ligge på 9.5 (10.3 inkl. kvikbonus).


Brugbart svar (0)

Svar #18
01. juli 2018 af guzbak

Hvis du er heldig så falder snittet på standby til 10.4 og så takker en eller flere nej, hvor du er den næste i køen som får en plads. Jeg tror desværre ikke den falder 0.2, men man ved jo aldrig:)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #19
02. juli 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

Jeg får vel ikke standby-plads hvis standby snittet er 10.4, og jeg kun har 10.3? Eller er det hvis dem der søger stanby også takker nej til pladsen? 

mvh


Brugbart svar (1)

Svar #20
02. juli 2018 af PSXL

#14 Mange tak! 
Jeg lavede en del ting i årene op til. Jeg startede med at forbedre mit kvote to-faggennemsnit og tog et par gymnasiefag om på enkeltfag. Det hjalp dog ikke det store, så jeg gik videre til de næste ting. Jeg arrangerede selv et klinikophold på en klinik i København i to uger, hvor jeg assisterede og generelt lærte en masse.
Herefter overvejede jeg enten at tage på højskole eller et frivilligt arbejde i udlandet - jeg valgte så at tage 3 mdr. til Kenya for at arbejde frivilligt på et hospital via Projects Abroad. Senere det år kom jeg ind på Klinisk Biomekanik (kiropraktor) på SDU, hvor jeg gik i 2½ år. Det droppede jeg så ud af her i slut januar i år efter jeg tog den sidste eksamen og ca. 5 dage efter startede jeg op på introforløbet på medicin på AU. 

Men jeg kom igennem kvote to på AU, hvor der det år, jeg søgte ind, både var MCQ og MMI. Og jeg kunne da bruge kommunikationskursus fra min tidligere uddannelse til forskellige stande til MMI. 

Men de ting jeg lavede var mere med fokus på alle andre universiteter end SDU og AU. Og jeg fik år efter år en højere score til MCQ, og så til sidst på mit 4. forsøg kom jeg endelig videre til MMI. Så det ér ikke en let vej. Men jeg har endelig nået mit mål og jeg ville aldrig gøre det om, hvis jeg kunne. Jeg har fået SÅ meget ud af at arbejde frivilligt i Kenya + alt det andet, at det har gjort mig mere forberedt, og "min rejse" har gjort mig til den person, jeg er i dag. 

Mit snit var selv 9,0 rent uden bonus, men 9,7 med bonus. 


Forrige 1 2 Næste

Der er 32 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.