Biologi

Blodtyper - genetik

23. juli 2018 af Annemette94 - Niveau: C-niveau
Hejsa. Et spørgsmål om blodtyper.

Det er et par år siden jeg havde om genetik, og jeg husker det som både spændende og svært.

Jeg har for nyligt fundet ud af, at jeg er blodtype 0 rhesus positiv.
Jeg ved, at min far er A rhesus positiv og min mor også er 0 rhesus positiv ligesom mig.
Her forstår jeg ikke. Er det ikke noget med, der skal to “00’er for at få genet? Altså hvordan kan jeg være 0 når kun min mor har 0..
er det fordi min far har et A som dominerer over et 0 således der er et 0 fra min far men også et fra min mor?
Har min mor to 00’er for at være bæodtype 0? For man skal vel have et 0 fra hver forældre for at jeg selv kunne blive er 0, eller er det helt forkert?

Min kæreste er også blodtype A rhesus positiv.

Hvilke blodtyper har vores fremtidige børn mulighed for at få??

Jeg synes simpelthen det er vildt spændende det med genetik og blodtyper.

Tak på forhånd :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juli 2018 af Lillon (Slettet)

Hej

De nævnte blodtyper er alle fænotyper. Genet A (og B) er dominant over for 0. Derfor svarer fænotype 0 altid til genotype 00, mens fænotype A kan være genotype AA eller A0.

Altså har din mor genotypen 00, og din far må have genotypen A0, ellers var det ikke muligt, at du har fænotype 0 = genotype 00. Din kæreste har fænotype A, altså genotype A0 eller AA.

Rhesus-blodtype arves uafhængig af AB0-typen. Det er en dominant arvegang: rhesus-negativ = genotype dd, rhesus-positiv = DD eller Dd. I er alle fire rhesus-positive, og uden flere informationer kan man kun sige, at I har genotype DD eller Dd.

Hvilke blodtyper har vores fremtidige børn mulighed for at få??

AB0:

1, Du: 00 - din kæreste: A0 → mulige genotyper: A0 og 00 (statistisk set: 50 % / 50 %) = fænotyper: A og 0

2, Du: 00 - din kæreste: AA → mulige genotyper: A0 = fænotyper: A

rhesus:

1, begge DD → alle børn DD, alle rhesus-positive

2, DD og Dd → børn DD eller Dd (50 %/ 50%), alle rhesus-positive

3, begge Dd → børn: DD (25%), Dd (50%) = rhesus-positiv; dd (25%) = rhesus-negativ


Svar #2
23. juli 2018 af Annemette94

Mange tak :) tror jeg forstår det nu :)

Skriv et svar til: Blodtyper - genetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.