Biologi

Sukkersyge og gener - dominant eller recessiv

24. juli 2018 af Annemette94 - Niveau: B-niveau

Hejsa.

Jeg er interesseret i at vide, om sukkersyge er recessivt eller dominant.

Altså, er det noget der kan springe en generation over, eller? 

Min svigermor havde diabetes 2 (som både stammer fra arv, men også livsstil og overvægt) og jeg har læst, at der så vil være 40% chance for min kæreste får det.

Ingen i min familie (undtaget min morfars storebror, har haft sukkersyge)

Så mit spørgsmål kommer så til at være

Hvis min kæreste (forhåbentlig) ikke får sukkersyge og jeg heller ikke får det (hverken fra livsstil eller arv) kan vores barn så stadig godt få det (hvis man blot ser på vores gener og ikke på hvordan barnet vil leve dets liv)? Altså er det recessivt eller dominant?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juli 2018 af ringstedLC

Generelt om arvelige egenskaber:

De dominante nedarves med 50% sandsynlighed. Kun afkom med egenskaben er bærere. Det er altså "nemt", at øge eller begrænse en dominant egenskab i en population ved almindelig frem- eller udavl, hvis den med sikkerhed kan konstateres inden feritiliteten ophører pga. alderdom. I teorien kan en dominant egenskab fjernes i næste generation.

De recessive nedarves med 25% sandsynlighed. 50% af afkommet er bærere. Her er det igen "nemt", at øge en egenskab i en population, men ikke så ligetil at begrænse den. I teorien kan en recessiv egenskab ikke udavles af en population.

Det vil sige, at hvis sukkersyge var dominant, skulle I altså måske vente til længe efter, at din ægløsning var ophørt. Og hvis den var recessiv kunne I aldrig vide Jer sikre. Den gode nyhed er så, at sukkersyge formentlig ikke er nogen af delene, da det i så fald ville være almindelig kendt. Genetikerne bruger gerne udtrykket polygenetisk arvegang, når der er tale om egenskaber, hvor både arv og miljø spiller ind som det ses med sukkersyge. Men ja, - Jeres børn kan gå hen og få sukkersyge, uanset om I selv får det eller ej. Livet er hårdt...


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. august 2018 af Skaljeglavedinelektier

Det korrekte udtryk ville være multifaktoriel arvegang


Skriv et svar til: Sukkersyge og gener - dominant eller recessiv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.