Matematik
Find funktionens stationære punkter
Hej
Funktionen er vist og jeg skal finde de stationære punkter.
f(x,y) = -2x2 + 20x - y2 + 10y + 2xy + 10
f'x = -4x + 20 + 2y = 0
f'y = -2y + 10 + 2x = 0
De stationære punkter kræver at de sættes lig 0 og jeg flytter tallene på højre side:
(1) -4x + 2y = -20
(2) -2y + 2x = -10
Hvis jeg lægger ligningerne sammen går y-leddet ud med hinanden, så der tilbage er:
Kan jeg forresten lægge ligningerne sammen på denne måde, nu hvor x og y erne ikke står under hinanden?
-2x = -30
-2x/-2 = -30/ -2 (er også i tvivl om, når jeg deler -2x med 2*** om to-tallet*** skal have et minus eller ej?)
x = 15
Kan jeg så helt frit vælge hvilke af de to ovenstående ligninger (1) og (2) jeg vil indsætte x-værdien i?
For jeg har prøvet lidt forskelligt, og hvis jeg indsætter 15 ind på x's plads i ligning (1) får jeg y = 20,
Altså vil de stationære punkter være (15,20), men er det korrekt? Jeg har sat værdierne ind på x og ys plads.
Hvis jeg sætter 15 ind i ligning (2) får jeg andre resultater, der ikke tilfredsstiller ligningerne.
Så, mit spørgsmål er hvorfor det lige præcis skal være ligning (1) jeg indsætter 15 i for at få det rigtige tal?
Svar #1
28. juli 2018 af mathon
For jeg har prøvet lidt forskelligt, og hvis jeg indsætter 15 ind på x's plads i ligning (1) får jeg y = 20,
hvilket du også gerne skulle få ved indsættelse af x = 15 i (2).
Svar #2
28. juli 2018 af Jegvedingenting
-2y + 2*(15) = -10
-2y + 30 = -10
-2y = -40
-2y/-2 = -40/ -2
y = 20
Min fejl var at jeg kom til at plusse 30 oveni 10 hvilket gav 20, hvorfor jeg fik forkert facit. Sikke en dum fejl
Tak for hjælpen :D
Skriv et svar til: Find funktionens stationære punkter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.