Biologi

Succession

12. september 2018 af Inecto - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg vil høre om der er nogen som kan forklarere mig om succesion i økosystemer.

Jeg har læst om det på nettet, men kan ikke rigtig forstå det.

Hvis der var en som også kunne komme med et eksempel så ville det være dejligt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2018 af kallstroem (Slettet)

Hej Inecto.

Jeg har en baggrund som Skov- og Landskabsingeniør. Jeg arbejder til dagligt som Naturvejleder og under uddannelsen arbejdede jeg specifikt med succession.

Forestil dig et område der er brændt ned til jorden. Det er så at sige blevet nulstillet. Hvad er det første der vil komme på området?

- Arter som f.eks. birk der spreder sine frø via pollen kaldes en "Pionerart" - Fordi den er en af de første der træder ind på et område.

Det vil måske være et birketræ her og der - Andre steder kan fugle mv. medbringe frø. - En art som "Fandens mælkebøtte" hvor frøene spreder sig via vinden vil nok også være at finde her..

Hvis du kender naturområdet ved Vestamager - Som blev inddæmmet under 2. verdenskrig - Her vokser der primært birketræer og ikke mange andre. - Det er længe siden og successionen tager også lang tid.

Man taler om hvor klimaksstadierne findes - Det ultimative klimaks er skov.

Jeg har vedhæftet et powerpoint med et par sider fra min studietid der måske kan hjælpe dig til bedre at forstå. Det er komplekst, men mekanismen er enkel.

Mvh. Mark


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2018 af kallstroem (Slettet)

Ændring: Jeg har skiftet domæne. Nu kan man leje en naturvejleder her


Skriv et svar til: Succession

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.