Matematik
Kompleks andengradsligning
Jeg har et lille problem. Jeg skal skrive den komplekse andengradsligning z^2+2(1-i)+7i=0 til formen a+Ib og re^i(tetha). Jeg har prøvet at udregne den til a+ib, men synes det bliver et mærkeligt resultat. Håber der er nogle der kan hjælpe.
Svar #2
15. september 2018 af swpply (Slettet)
#1I got:
Dette er ikke løsninger til andengradsligningen, hvilket nemt kan indses ved at tjekke om z1 og z2 også løser ligningen -- SPOILER det gør de IKKE!
LØSNING:
Andengradsligningen
kan nemt omskrives til formen (prøv om du selv kan gøre dette skridt)
.
Hvorfor at (tag kvadratroden af det komplekst tal -i9)
.
Dermed har vi at
er samtlige to løsninger til vores andengradsligning. Du kan altid tjekke at også løser ligningen.
.... Prøv om du ikke selv kan skrive løsningen på rectangular form (x+iy) og polar form (reiθ).
Svar #3
#0 Hejsa.
Jeg har et lille problem. Jeg skal skrive den komplekse andengradsligning z^2+2(1-i)+7i=0 til formen a+Ib og re^i(tetha). Jeg har prøvet at udregne den til a+ib, men synes det bliver et mærkeligt resultat. Håber der er nogle der kan hjælpe.
NB. Kan du selv se hvor din fejl er i dinne udregninger ??
Jeg sprøger kun fordi at den fejl du laver måske syntes som en bagatel, men den er yderst alvorlig og helt fundemental for forståelsen af komplekse tal (HINT, du antager at komplekse opfylder samme "regneregler" som de reelle).
Svar #4
15. september 2018 af NetteLind (Slettet)
Svar #5
Løsningen i svar #2 er eksakt det samme som din fremgangsmåde. Forskellen er bare at i #2 starter vi ikke med at anvende formlen til at finde løsningerne. Dette er primært på grund af at kvadratroden
ikke er en veldefineret funktion fra de kompleksetal og ind i sig selv, hvorfor at udtryk så som
er "farlige" at skrive når du har med komplekse tal at gøre.
--- Men alt dette kommer du til at lære når du engang tager et kursus på kompleks analyse.
Svar #6
Jeg vil generalt fraråde dig til at løse andengradsligninger ved brug at formlen , medmindre du skal løse en et ton af dem som en del af et script.
Jeg vil derfor anbefalde at du enten løser andengradsligninger (eller generalt n'te gradslignigner) ved at faktorisere dem, eller ved metoden beskrevet i #2.
Svar #7
General løsning af andengradsligning:
Givet andengradsligningen
(1) ,
for og
. Da kan (1) altid omksrives til formen
(2) ,
hvor
(3) .
For at løse andengradsliginngen (1) skal du altså finde mindst et kompleks tal således at
Da er er
(4).
en løsningen til andengradsligningen (1).
(NB. i de tilfælde hvor kaldes
for diskriminanten hørende til (1))
Svar #8
Jeg er stadig forvirret omkring, hvordan jeg skal løse den. Det jeg nu har ændret er, hvordan jeg regnede (2-2i)^2 ud. Det har jeg nu gjordt på den komplekse måde, og er endt ud med (-2+2i(plus el minus)sqrt(-20i))/2.
Her har jeg så prøvet at løse sqrt(-20i) ved at sætte det på formen 0-20i. Da har jeg fundet modolus og argumentet til og så fået det på polarform. Men det bliver 20*e^ipi, og så har jeg prøvet at få det på formen a+ib ved at sige z=20(cospi+isinpi) = 20i. Så er jeg lidt kørt fast her.
Svar #9
#8Jeg er stadig forvirret omkring, hvordan jeg skal løse den. Det jeg nu har ændret er, hvordan jeg regnede (2-2i)^2 ud. Det har jeg nu gjordt på den komplekse måde, og er endt ud med (-2+2i(plus el minus)sqrt(-20i))/2.
Der er ikke nogen kompleks måde hvorpå du udregner (2-2i)^2. Eftersom at de komplekse tal er en kommutativ ring, har du generalt at
,
hvorfor specielt at
.
DET ER KVADRATRODEN DU SKAL VÆRE FORSIGTIG MED NÅR DU ARBEJDER MED KOMPLEKSE TAL!!!!
Svar #10
#7General løsning af andengradsligning:
Givet andengradsligningen
(1)
,
for
og
. Da kan (1) altid omksrives til formen
(2)
,
hvor
(3)
.
For at løse andengradsliginngen (1) skal du altså finde mindst et kompleks tal
således at
Da er er
(4).
en løsningen til andengradsligningen (1).
(NB. i de tilfælde hvor
kaldes
for diskriminanten hørende til (1))
Forstår du dette ????
Svar #11
Ikke så meget. Jeg synes ikke, at jeg kan genkende noget af det. Men i svar 9 er også det jeg har fået, og så trak jeg det fra 28i under kvadratroden. Så jeg ender stadig ud med -20i under kvadratroden.
Jeg forstår godt det du har lavet i #2, men hvordan jeg videre derfra skal finde x+iy og polarformen ved jeg ikke.
Svar #13
Gang nu begge sider af lighedtegnet med . Dermed har du at
.
Dernæst adder begge sider af lighedtegnet med , hvorved at du finder
.
Herefter gør du følgende observation
Altså er kvadratet på første led,
kvadratet på andet led og
er det dobbelte product. Vi kan derfor skrive
.
Forkorter vi nu med en faktor af har vi at
(1) .
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MELLEMREGNING: det komplekse tal kan skrives på polær form som
, hvorfor der gælder at
idet at .
MELLEMREGNING SLUT?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bruger vi nu denne mellemregning sammen med ligning (1) ovenfor, har vi altså at
,
hvorfor at
.
Og dermed er
en løsning til andengradsligningen.
Svar #16
15. september 2018 af SuneChr
Hvis man vil løse den generelle 2.gr.'s ligning med diskriminantmetoden, findes en færdig formel
for kvadratroden af diskriminanten, (a og b har dog her ingen relation til koefficienterne til z2 og z i
2.gr.'s ligningen).
b > 0
b > 0
hvor r =
Svar #17
15. september 2018 af StoreNord
aha
Men der er nogen, der skal øve sig (os) i at regne med komplekse tal.
Svar #18
Hold da op nogle udregninger :). #15 hvordan vil jeg så ud fra den regulær form du har regnet færdig på kunne finde polærer form? Det er meget grimme tal at arbejde med. Jeg ved jeg skal bruge r=sqrt(a^2+b^2) og cos=a/r osv, men det er lidt svært at finde ud, hvilke værdier der er a og b, da der står både plus og minus i både reel og imaginær delen.
Svar #19
15. september 2018 af StoreNord
Man kunne plotte dem ind i Geogebra.
b er vel det den imaginære del?
Svar #20
Men jeg skal udregne dem, så går det ikke helt med at aflæse dem ;)