Biologi

McDonalds - energifordeling

05. oktober 2018 af Sarah3310 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har i biologi lavet en jounal overfor et burgermåltid

dermed fik jeg energifordelingen af protein:12,5% kulhydrater:52,9% og fedt 34,9% samt mættet fedt 27,9%

hvorimod myndighederne anbefalder protein: 10% kulhydrater 55-60% og fedt:30% og 10% mættet fedt

Hvilke og hvorfor er der forskelle ?


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. oktober 2018 af SuneChr

Det er svært, for ikke at sige umuligt, i sammensætningen af et måltid at ramme plet med energifordelingen for alle de energigivende næringsstoffer, så de kommer til at passe med de anbefalede. Der er selvfølgelig ± grænser, men ovenstående er da meget godt forsøgt, synes jeg.


Svar #2
05. oktober 2018 af Sarah3310 (Slettet)

Jeg skal nemlig skrive hvad der gøre i MCD menuen at der er forskelle
Det kunne fx være mættet fedt eller simple kulhydrater
Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive ift hvad og hvilke der forekommer de forskelle

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2018 af ringstedLC

Den største forskel er andelen af mættet fedt, der i burgermåltidet er for stort. Det er nok dressingen og fritterne. Det har ikke nogen betydning for energifordelingen, da mættet/umættet fedt indeholder den samme energi, men på længere sigt er det usundt. Derfor spiser du noget med en anden sammensætning ved næste måltid og tænker på, at du har fået mættet fedt for den dag.


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. oktober 2018 af SuneChr

Ja, - tænk på alle de burgere der fortæres henad eftermiddagen den 1. januar.
Nytårsforsættet må herefter være: Ikke mere usundt fedt før, - igen om et år!


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. oktober 2018 af SuneChr

Sundhedsanbefalinger i dit og dat vælter ind over os i stride strømme. Hver sundhedsapostel taler deres sag, og der kan være store variationer og meninger om, hvad der er godt for den enkelte.
Professor og overlæge Bente Klarlund ville jeg nok kunne have tillid til, hvis specielle områder skulle belyses.


Skriv et svar til: McDonalds - energifordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.