Matematik

andengradsfunktion

17. oktober 2018 af piamendy - Niveau: C-niveau

Hejsa

Jeg har fået en opgave hvor jeg skal regne nogen opgaver ud, men hvad skal jeg bruge i funktionen for at regne opgaver a,b,c,d ud. Er forvirret for andengradsfunktioner da det ikke er min stærke side desværre.

Her er opgaven:

Ole og Dagmar har en lille gård.

På lidt af jorden, der hører til gården planter de hvert år jordbær. De jordbær e ikke selv kan spise, sælger de ved en bod ud til vejen.

Ole og Dagmar vil naturligvis gerne sælge alle de jordbær de sætter i boden, og derfor har ole analyseret  sammenhængen mellem prisen og antallet af afsatte bakker med jordbær.

Analysen har vist, at sammenhængen kan beskrives ved følgende funktion:

p(x)= 0,1x+30

Hvor p(x) er dagsprisen  og x er antallet af afsatte bakker pr dag.

A).   En dag har dagmar plukket 30 bakker jorbær. Hvad skal hun sætte dagsprisen til, hvis hun skal sælge alle bakkerne?

B). Hvad er omsætningen den dag, hvor Dagmar har plukket 30 bakker jordbær, hvad skal hun sætte dagsprisen til hvis hun skal sælge alle bakkerne?

C). Opsil en forskrift for den andengradsfunktion o(x)= p(x) gange x, der beskriver Ole og Dagmar`s dagsomsætning.

D). Nu kan Dagmar og Ole naturligvis ikke selv bestemme hvor mange bær der er modne, den enkelte dag, men hvis det var muligt, hvor mange bakker skulle Ole og Dagmar sætte til salg dagligt for at opnå den største dagsomsætning? Og til hvilken pris?

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. oktober 2018 af Moderatoren

Se fx denne tråd

Og ellers: 

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

Svar #2
17. oktober 2018 af piamendy

hvordan laver jeg så en graf ud fra dette?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. oktober 2018 af mathon

p(x)= 0,1x + 30   er formentlig forkert.

Prisen stiger ikke med afsætningen, men falder med afsætningen
og skal formentlig være
                                          \small p(x)=30-0.1x
OK
       ...hvilket blev bekræftet i 
                                                 https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1717462

Brugbart svar (0)

Svar #4

c)
              \small \begin{array}{lrcll} \textup{dagsoms\ae tning}&o(x)&=&x\cdot (-0.1x+30)&\textup{ganges ind i parentesen som derefter h\ae ves}\\ &o(x)&=&-0.1x^2+30x\\ \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #5

d)

\small \begin{array} {lrcll} \textup{maksimum kr\ae ver:}&o{\, }'(x)&=&0\\ &-0.2x+30&=&0\\ &x&=&\frac{-30}{-0.2}\\ &x&=&150 \\ \textup{til dagsprisen:}&p(150)&=&30-0.1\cdot 150\\ &p(150)&=&15 \end{array}

Svar #6

super tak for svar mathon, men hvordan sætter jeg dette ind i en graf, jeg er ikke god til dette er lidt på bar bund med grafer

Brugbart svar (0)

Svar #7

\small o(x)=-0.1x^2+30x      grafen er en parabel med toppunikt i (150,15) og nedadvendte grene.

Svar #8

super takker mathon 

Svar #9

hej igen er lidt i tvivl omk spørgsmål B ang dagsprisen? er det de 15 kr 

Brugbart svar (0)

Svar #10

Ja.

Svar #11

tak

Svar #12

bliver nød til at spørge igen i spørgsmål a hvordan skal den så skrives for nu blev jeg igen forvirret jeg har skrevet 30 i stedet for x i p(x) = 0,1x+30 

kan ikke finde ud af hvordan du kommer frem til prisen 

Brugbart svar (0)

Svar #13

\small p(x)=-0.1x+30

\small p(150)=-0.1\cdot 150+30=-15+30=15

Svar #14

tusind tak for hjælpen det hjalp mig rigtig meget 

Skriv et svar til: andengradsfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.