Biologi

nervegiften:Botulinumtoxin

21. oktober 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har selv læst lidt om stoffet på nettet, og i forhold til vores nervesystem, men kunne godt bruge noget hjælpe til at forstå det bedre:

Hvordan stoffet virker på vores nervesystem. Her tænker jeg på hvordan stoffet påvirker vores synapser, ionkanal mv. 

Jeg ønsker at forklaringen skal være så simpel som mulig, da jeg stadig er i gang med at forstå selve nervesystemet.

Tak for hjælp 


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. oktober 2018 af guzbak

Blokerer frigørelsen af acetylkolin fra de præsynaptiske nerveender. Dette fremkalder en kemisk denervering, som fører til lokal muskelparalyse.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Du kan også lidt om det her, bl.a. om virkemekanisme og forgiftningstyper: http://www.biosite.dk/leksikon/botulinum-toxin.htm

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #3
21. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Mange tak for hjælp begge 2. 

Jeg har siddet og læst i det link du opgav, og andre steder på nettet.... Men har stadig svært ved at forstå hvordan giftsstofet påvirker vores nervesystem.

Er der nogle der vil forsøge at give en MEGET simpel forklaring. Det må gerne være langt, bare mere det at jeg kan forstå det bedre.

1000 tak


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. oktober 2018 af guzbak

Det kløver SNARE proteinkomplexerne, således at vesikeltømningen i den synaptiske kløft hæmmes.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Helt enkelt, så forhindrer toxinet nerverne i at kommunikere med musklerne og der opstår derved muskellammelse. Hvis lammelsen når åndedrætssystemets muskler, dør du som følge af kvælning.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
21. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Mange tak guzbak og angeloneone. 

#5 det var også sådan jeg forstod det. Hvis man skal forklare, hvordan det påvirker vores nervesystem, samt ionkanaler og synapse, hvordan kan man så beskrive det en smulere lettere end det der allerede er blevet gjort her


Svar #7
21. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Er der nogle som kan forklare mig de 6 .trin på billedet på en meget simpel måde, forstår godt begreberne, synapse, aktionspotentiale mv.

Vedhæftet fil:Botulinum toxin.jpg

Svar #8
22. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg har stadig IKKE fundet noget svar på mit spørgsmål, så hvis der er nogle som vil hjælpe....så bliver jeg rigtig glad.

Mange tak


Skriv et svar til: nervegiften:Botulinumtoxin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.