Biologi

Klamydia og immunforsvaret

24. oktober 2018 af Lykke93 - Niveau: C-niveau

Hej folkens. 

Jeg er skal skrive en opgave i biologi omkring "Hvorfor volder klamydia immunforsvaret store problemer?" 
Jeg skal selv finde materiale osv så tænkte om der var nogen som havde nogle gode forslag eller som evt. selv har skrevet om klamydia de vil dele? Specielt mangler jeg info omkring hvordan helt konkret immunforsvaret reagere når man får en klamydia infektion.
Jeg har selvfølgelig søgt på nettet og fundet alle standard siderne så som wikipedia, netdoktor, sundhed.dk og i fundet det jeg har i min bog. 

Alt hjælp påskønnes. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Der er en kort beskrivelse af hvad det er Chlamydia trachomatis (den bakterie der forårsager klamydia) gør, for at undgå at blive opdaget i kroppen her: https://dagensmedicin.dk/klamydia-kamuflerer/. Der er også et link til den videnskabelige artikel, men den er jeg ikke sikker på du får så meget ud af. Anyway, metoden som bakterien anvender, er endnu ikke klarlagt i detaljer, så det er også begrænset hvor meget du rent faktisk kan skrive om mekanismerne - de er ganske enkelt ikke undersøgt/forstået til bunds endnu.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. oktober 2018 af guzbak

Måske du skulle søge mere generelt omkring hvad der sker i kroppen, når man får en infektion. Dvs. aktiveringen af immunforsvaret med frigivelse af cytokiner og inflammatoriske mediatorer samt aktiveringen af komplementsystemet.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej #2,

Jeg tror at problematikken i forhold til dette spørgsmål netop er, at Chlamydia trachomatis bakterien netop ikke aktiverer immunforsvaret som normale infektioner gør. Klamydiabakterien er i stand til at skjule sig for kroppens immunforsvar, og hvilke mekanismer der er involveret i dette (hvordan den gør det), er forskerne først ved at få den første forståelse af nu. Så når spørgsmålet er "Hvorfor volder klamydia immunforsvaret store problemer?", må man formode at man skal kigge på hvad der er anderledes i kroppens reaktion mod klamydiabakterien i forhold til en "almindelig" bakterie uden evne til at skjule sig.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. oktober 2018 af guzbak

Hej #3

Du har ret i at man ikke helt forstår mekanismerne endnu, men jeg tænkte mere på at hvis trådstarter har en opgave hun skal skrive om, at man burde søge på hvordan infektioner normalt påvirker immunforsvaret for at kunne besvare hvorfor clamydia så skaber problemer for immunforsvaret.

Nu ved jeg ikke hvor meget trådstarter ved herom, da det er på C-niveau. Hvis det var mig der skulle skrive opgaven ville jeg nok starte med at redegøre for mekanismerne ved en anden infektion og så forklare at chlamydia så kan volde problemer, ud fra det du også beskriver i #3.

Man kan jo have chlamydia i meget lang tid (og endda blive steril af det), uden at man selv opdager infektionen, hvor man ved mange andre infektioner tydeligt vil opdage at der er noget galt, ud fra kroppens reaktion og de symptomer man får.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Klamydia og immunforsvaret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.