Biologi

Nervesystemet

24. oktober 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der en som har lyst til at hjælpe mig med hvorfor der både er pile op til CNS og fra CNS til det autonome nervesystem....

Jeg forstår det ikke helt....Jeg håber på en lidt simpel forklaring som er til at forstå.

Billedet er vedhæftet

Vedhæftet fil: Nervesystemet.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. oktober 2018 af DrNielsen

CNS sender signaler til eksempelvis muskulatur og modtager signaler fra eksempelvis led om deres stilling. Når der både kommer information ind og ud kan kroppen mest hensigtsmæssigt reagerer på en given situation :-)


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. oktober 2018 af guzbak

Hjernen er "bossen" og sender signaler ud om hvad der skal ske, men modtager også informationer om hvad der sker med kroppen.

Fx sender hjernen signal til musklerne om at du skal bevæge og koordinere din finger over et lys, men så sendes der signal tilbage til hjernen om at din finger er, hvor den er, og at det gør ondt, fordi den brænder.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #3
25. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Mange tak for svar, MEN jeg tror ikke jeg er helt med på hvad der helt præcist sker i det autonome nervesystem med de 2 pile.

Er det både tilførende fra CNS og fraførende fra det autonome nervesystem hvor der bliver sendt elektriske impulser fra og til....hvilke signaler/ impulser kan det være.

Håber i vil hjælpe lidt mere.


Svar #4
26. oktober 2018 af HFNU (Slettet)

Nogle der kan hjælpe mig LIDT mere specifikt i forhold til mit spørgsmål 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2018 af DrNielsen

Se på hjernen som leder i et projekt. Lederen udsender en ordre om noget der skal ske. Medarbejderne rapporterer tilbage til lederen, så han hele tiden ved hvad der sker og er sket. Når han ved ved der er gjort kam han på bedste grundlag udstille en ny ordre. Se hjernen som lederen og eksempelvis en muskel som medarbejder. Hjernen kan sende et signal til en muskel således at du lægger hånden på en varm kogeplade. Huden mærker at den er varm og det gør ondt. Dette signal kommer tilbage til hjernen spm vurderer at handlingen var uhensigtsmæssig. Derved udsender den et signal om at flytte hånden. Hånden bliver kold og gør ikke ondt mere. At den ikke gør det ved du kun fordi der løber et signal tilbage til hjernen. Det er i bund og grund som guzbak har skrevet. Jeg synes vi har udtrykt os ret klart, så du må specificere hvis du stadig ikke forstår :-)

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

#0 Er der en som har lyst til at hjælpe mig med hvorfor der både er pile op til CNS og fra CNS til det autonome nervesystem....

#3 Hvad der helt præcist sker i det autonome nervesystem med de 2 pile.

Det er to forskellige spørgsmål ;-)

Som de andre har skrevet, kræver regulation input og output. Forenklet sagt (= dit billede): Via PNS's sensoriske neuroner får CNS input fra sanserne, og ouptput styres via motoriske neuroner.

Det autonome nervesystem sender signaler til de indre organer, men der løber også signaler fra organerne til rygmarven/ CNS. Systemet har sine egne input/output baner, det symboliserer de to pile.

Fx kontrollerer det autonome nervesystem blærens tømningsmuskulatur. Regulationen kræver at der kommer informationen fra blæren: Er den fuld er tom? --> Fra blærevæggen løber nerver tilbage til CNS, til reflekscentre i rygmarven.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. oktober 2018 af DrNielsen

Ah ja, havde ikke lige set det var den autonome regulation. Men billedligt talt ens :-)

Skriv et svar til: Nervesystemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.