Biologi

HJÆÆÆÆÆÆLPPPPPPPP

25. oktober 2018 af camilla774 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

hey

jeg har virkelig brug for hjælp til den her opgave, alle søde sjæle hjælp!

Jeg skal lave et forsøg med spirende frø hvor der skal være respiration i glasset. 

det ene glas er der friske frø i og i det andet er der kogte frø. hvordan opstår det repirationen i galsset? og hvorfor er der ikke respiration i glasset med kogte frø? 

I need help. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

?

friske, spirende frø = levende: Aktivt stofskifte.

kogte frø = døde: Intet stofskifte.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2018 af Josefh (Slettet)

Er det de kogte eller de spirende frø der laver respiration?

Brugbart svar (2)

Svar #3
26. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Døde ting kan ikke respirere.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2018 af Josefh (Slettet)

Hej Angel

Så hvis jeg har et glas med døde frø hvori der ikke er forgået noget respiration, vil et gløende træpind gå ud eller stadig være glødende?


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

Hvad påvises med den glødende træpind?

Hvad sker med glassets indhold (gasserne), når der foregår respiration/ ikke foregår respiration?


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. oktober 2018 af Josefh (Slettet)

Træpinden påviser om der er respiration i glasset... jeg tror at hvis træpinden går ud har der været respiration i glasset fordi den har brugt alt o2 som der skal bruges før træpinden gløder. 

Jeg ved ikke hvad der sker med gasserne


Brugbart svar (1)

Svar #7
27. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

#6

Træpinden påviser om der er respiration i glasset... jeg tror at hvis træpinden går ud har der været respiration i glasset fordi den har brugt alt o2 som der skal bruges før træpinden gløder.

Mere præcis: Med den glødende træpind påvises O2 (ilt). Træpinden blusser op, når den kommer ned i et glas med ilt (mere O2 end der er i luften). Og som du har skrevet: Den glødende træpind går ud, når den kommer ned i et glas uden O2 (fx med CO2).

Har du gennemført forsøget? Hvad var resultatet?


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. oktober 2018 af Josefh (Slettet)

Ja jeg har gennemført mit forsøg, men det er rigtig lang tid siden. så hvidt jeg husker så var den glødende træpind stadig glødende i kolben med de friske frø pga. respirationen havde udledt o2 som træpinden havde brug af for at gløde og kolben med de kogete frø der gik den glødeende træpind ud fordi alt var "dødt" 

- Kan det passe? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

Vent, ordne dine tanker:

"respirationen havde udledt o2" - Ved respiration bruges O2!

1. glas med kogte spirede frø: Der sker ikke noget, luften bliver den samme som udenfor. Træpinden gløder.

2 glas med spirende frø: Havde dine spirede frø grønne blade og lys nok?


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. oktober 2018 af Josefh (Slettet)

okay så i glasset med kogte frø så sker der ikke noget med den luft der er? det vel bare frønens ATP (celle energi) som er død?

glas 2 der var der kommet meget små blade, de fik lys så der vel sket lidt fotosyntese?

Jeg bare forvirret omkring hvor og hvordan respirationen er opstået


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

Når der var grønne blade, så lavede de spirede frø fotosyntese. Ved fotosyntesen optages CO2 og dannes O2.

Jeg bare forvirret omkring hvor og hvordan respirationen er opstået.

Står i din opgave noget om respiration?

Planter respirer om natten. Planternes ikke-grønne dele fx rødderne respirer også i lys. Men i lys dannes der meget, meget mere O2 ved fotosyntese end der opstår CO2 ved respiration.

Når frø begynder at spire, når de ikke har grønne blader endnu, så respirer de også - de nedbryder reservestofferne i frøen.


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. oktober 2018 af Josefh (Slettet)

Ja min opgave hedder repiration i spirende frø. 

Jeg skal have svaret og forklaret hvorfor resultatet på de friske spirende frø og på de kogte frø hvorfor træpinden ikke eller gik ud? og hvilke faktorer som spiller ind.

Men er det ikke noget med at de friske frø dræber alt den co2 som er i glasset men derimod glasset med de kogte frø der bliver der udledt dobbelt så meget co2 og derfor gløder træpinden i det glas hvor frøene er kogte fordi ild skal bruge o2. 

* Jeg føler mig virkelig forvirret ligenu, men er jeg på rette vej eller?


Brugbart svar (1)

Svar #13
27. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

#11 "nedbryder reservestofferne i frøen."  ;-)

Det ville være sjovt. "frøet" skal det være!


Brugbart svar (0)

Svar #14
27. oktober 2018 af Josefh (Slettet)

Men er det ikke noget med at de friske frø dræber alt den co2 som er i glasset men derimod glasset med de kogte frø der bliver der udledt dobbelt så meget co2 og derfor gløder træpinden i det glas hvor frøene er kogte fordi ild skal bruge o2.  Er dette korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #15
27. oktober 2018 af AngelOneOne

Hej,

Ved respiration forbruges der O2 og udledes CO2. Ved fotosyntese udledes der O2 og forbruges CO2. Når der hverken foregår respiration eller fotosyntese ændres sammensætningen af gasserne i kolben ikke (forudsat at der ikke er nogle bakterier til stede der nedbryder de døde plantedele).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #16
27. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

Jeg føler mig virkelig forvirret ligenu

Undskyld!

Titlen "respiration i spirende frø" modsiger min antagelse, at de spirede frø lavede fotosyntese.

Men er det ikke noget med at de friske frø dræber alt den co2 som er i glasset men derimod glasset med de kogte frø der bliver der udledt dobbelt så meget co2 og derfor gløder træpinden i det glas hvor frøene er kogte fordi ild skal bruge o2. 

Kogte frø har intet stofskifte, de kan ikke lave respiration/ ikke danne CO2.

Træpinden gløder i luften, den blusser op, når der er mere O2 end i luften, og den går ud, når der er meget lidt eller ingen O2.

#8 så hvidt jeg husker så var den glødende træpind stadig glødende i kolben med de friske frø (...) og kolben med de kogete frø der gik den glødeende træpind ud

Er du helt sikker?


Brugbart svar (0)

Svar #17
27. oktober 2018 af Josefh (Slettet)

Ja så det vel de friske frø som laver respiration. 

Jeg skal altså i dette forsøg vise at frø forbruger o2

i kolben med de friske frø vil der blive lavet fotosyntese og pinden vil ikke gå ud fordi der er o2. den anden kolbe er jeg bare lidt i tvivl om hvad der sker, for alt er dødt derfor går træpinden vel ud?


Brugbart svar (0)

Svar #18
27. oktober 2018 af Bentley2 (Slettet)

Jeg har det samme forsøg
Kort så skal man finde ud af hvilket af glassene den glødende træpind gå ud? Og hvorfor den gør det.

Jeg står lidt i samme situation som dig, evt. En der kan hjælpe og forklare kort.

Brugbart svar (1)

Svar #19
27. oktober 2018 af Lillon (Slettet)

#17

i kolben med de friske frø vil der blive lavet fotosyntese og pinden vil ikke gå ud fordi der er o2. den anden kolbe er jeg bare lidt i tvivl om hvad der sker, for alt er dødt derfor går træpinden vel ud?

Mit bud

Glas med spirende frø:

Mulighed A, Frøene er lige begyndt at spire, de har ikke grønne blade endnu. De ernærer sig fra frøenes reserver = de laver respiration. O2 bruges og CO2 dannes. → I glasset er mindre O2 end i luften. Den glødende træpind går ud, når den kommer ned i glasset.

Mulighed B, De spirede frø har små, grønne blade. De laver lidt fotosyntese, men bladene er ikke store nok til at forsyne dem. De nedbryder stadig frøenes reserver, de laver respiration.

B 1, Meget små blade, lysegrøn: Respiration > fotosyntese → I glasset er mindre O2 end i luften. Den glødende træpind går ud, når den kommer ned i glasset.

B 2, Når bladene er lidt større: Respiration = fotosyntese → Sammensætning af luften i glasset ændrer sig ikke. Træpinden gløder. (josefhs resultat)

Glas med kogte spirende frø:

Theorie: Kolben med de kogte frø er forsøgets kontrolle, der ændrer sig ikke noget, kolben indeholder normale luft. → Træpinden skulle gløde.

josefh resultat: Træpinden går ud.  → Mulighed: (se #15) Mikroorganismer i glasset som nedbryder de døde plantedele. Der bruges O2 og udledes CO2


Brugbart svar (1)

Svar #20
27. oktober 2018 af Bentley2 (Slettet)

Lillon der sker respiration i glasset med de friske frø, og respiration bruger o2 så der jo ingen o2 tilbage til den glødende træpind og den går derfor ud.

Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.