Generelt

3.G HTX - Problematisk skoletræthed

26. oktober 2018 af Alonely
Hej mennesker,

Jeg er gået hen og blevet lidt træt af min skolegang, og jeg syntes det er rigtig ærgeligt at begynde at gå skoletræt på mit sidste år, fordi jeg har 2 timers transport hver vej til skole, dette er selvfølgelig selvforskyldt, fordi jeg kunne bare have valgt noget tættere på, men mine venner ville rigtig gerne gå her, så vi opsøgte sammen.

Karakterene har det fint og jeg ligger godt, men mit fysiske fravær har steget en del over den seneste periode. Jeg har det mindset at med en god hjerne kan du komme langt, men med motivation kan du komme længere. At være tilmødt sine lektion udviser diciplin. Jeg syntes det er svært at komme op om morgenen, fordi når jeg faktisk ER i skolen, har jeg det sjovt og vil gerne lære.

Hvad gjorde/gør I selv for at forholde jer motiveret, og kan mit problem fikses?

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Du kan muligvis skifte til et andet undervisningssted, men det kan godt give andre problemer. Jeg tror, det bedste du kan gøre, er at beslutte, at du VIL gennemføre, selv om 4 timers transport hver dag er hårdt.

Jeg har ikke selv været ude for det i forbindelse med min uddannelse, men i forbindelse med noget arbejde, jeg havde i Odense. Den gang boede jeg i bagsværd og læste på DTU. Jeg kom til undervisningen på DTU om mandagen. De fire andre hverdage tog jeg toget og færgen til Odense og underviste i 3 timer på Odense Universitetscenter og så hjem igen, ialt 14 timer om dagen. Jeg fik lidt hjælp fra min mor, der stod klar med madpakken om morgenen. Det var et hårdt efterår, men jeg havde kontakt med en masse rare menesker havde gode arbejdsbetingelser, endda indenfor mit fag.Jeg ville ikke have undværet det. Det varede et semester, og jeg nød det, men det kunne ikke have kørt i årevis. Hvis jeg skulle have fortsat arbejdet i mere end et år, ville jeg have fundet et sted at bo nær Odense.

Du mangler 1 år inden eksamen. Derefter skal du noget andet med andre transporttider og på mange måder anderledes.

Du skriver ikke noget om, hvordan din transport foregår. Hvis det er med tog, kan du klare en del af lektierne i toget. Hvis ikke de kan fylde tiden ud, kan du arbejde med noget andet, f.eks. bruger jeg ofte tiden i toget til at lære spansk. Det at kunne foretage sig noget i toget gør, at rejsetiden bliver mere behagelig. Ibus er det noget sværere, men i nogle tilfælde kan man aligevel arbejde med noget. Kører man selv, er man anderledes stillet, så skal man passe færdslen.

Jeg ved ikke, om du kan bruge dette, men kan det være, det kan give dig en idé.


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. oktober 2018 af EnStuderende

Jeg var som dig meget skoletræt det sidste år, egentlig startede det allerede i midten af 2.G. For mig hjalp det at tage en ret analytisk tilgang til det. Det vigtigste er, at finde ud af, hvorfor man er blevet træt af det hele, hvad det er, der forårsager det, og det kan være én eller flere ting. Kig på de forskellige områder - hvordan har du det socialt? Interesserer fagene dig? Er der mening for dig i det, du laver/bruger din tid på? Er der nogle lærere, du ikke bryder dig om? Men ikke kun de områder, der relaterer sig til skolen - kig på alle områder i dit liv. Hvordan har familieforholdet det? Hvad laver du i din fritid - bruger du nok tid på ting, der interesserer dig, ud over skole? Hvordan er dit helbred? Personlige problemer kan tage al energien og motivationen væk fra alle områder af ens liv. 

Identificér, hvad det er om morgenen, der får dig til at ville blive hjemme, og adressér så problemet derfra. Overvej, hvilke aktive muligheder du har for at udrede problemet.

Hvis det er transporttiden, der er blevet et stort problem, hvad laver du så i disse 2/4 timer? Er der måder, du kan udnytte tiden på i stedet, på noget du interesserer dig for? Jeg havde en halv time med bus, og jeg hadede det, indtil jeg en dag fandt på at memorisere forskellige ting. Nogle gange kunne jeg læse i bøger også. Nogle gange glædede jeg mig ligefrem til det. Det var kun ét lille aspekt af skoletrætheden, men det fyldte stadig en del, indtil det blev løst.


Svar #3
26. oktober 2018 af Alonely

Tusinde, tusinde tak for jeres brugbare svar.

Angående min rejse, foregår det ligeledes:

- 10 min gåtur til Frederikssund Station
- 10 min S-Tog til Ølstykke
- 15 min ventetid
- 40+ min bus til Roskilde
- 15 min ventetid
- 25 min Regionaltog til Ringsted
- 10 min ventetid
- 10 min bus til skole

Som det kan ses, er der en del ventetid, og det er den eneste rute jeg kan tage til skole, hvori jeg når frem til tiden. Jeg vil gøre som der blev foreslået og prøve at fordrive tiden med noget jeg finder interessant. Har lavet lektier i toget før, men det er kompliceret med sådan en rute. Jeg vil prøve at se om jeg ikke kan følges med en af mine vnner det meste af vejen, og måske finde en god bog som jeg kan slå mig ned i. Det er kun ca. et halvt år jeg mangler, og jeg tror på mig selv.

Har før brugt transportiden til at selvlære Japansk og begynder måske op igen, det lod jeg til at kunne lide. Tusinde tak for svarene, det var virkelig beroligende og inspirerende at læse igennem nogle andre perspektiver og historier!

Brugbart svar (1)

Svar #4
26. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Jeg overvejede, om jeg skulle nævne spansk eller japansk. Jeg er i gang med begge dele på DuoLingo på telefonen. Når jeg er hjemme, går jeg ind på DuoLingo på PC'en. Den har tilpas korte lektioner til, at man kan nå 1 til 3 lektioner mellem Nørreport og Hillerød (ca 35 min.)


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. oktober 2018 af EnStuderende

DuoLingo er nice, som en tilføjelse vil jeg også gerne anbefale Babbel og Benny Lewis. Hvis du en dag bliver interesseret i Mandarin ('kinesisk') kan jeg klart anbefale Zhèng Tao på Youtube, han er guld!

Der er også en app, der hedder 'Where is that?' for Apple-devices (tror desværre ikke det er til Android endnu, men prøv). Jeg lærte alle verdens lande + hovedstader med dén app og senere alle flagene... primært når dansktimerne blev lidt for kedelige.... ;D  Det har været overraskende brugbart.

Hvis du er interesseret i memoriseringsteknikker og især teknikker til at huske numre, så er det bedste, du kan lære, det der hedder 'mnemonic major system'. 

Pøj pøj med det.


Skriv et svar til: 3.G HTX - Problematisk skoletræthed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.