Biologi

Evolutionsmekanismer - hjælp

03. november 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau
Jeg har vedhæftet en fil. Jeg forstår ikke evolutionsmekanismer, jeg har set at der tidligere har været skrevet noget om det herinde , men artiklen der bliver refereret til virker ikke.... er der en som kan hjælpe mig med at forstå figuren. Jeg har brug for hjælp til st kunne forklare figuren.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2018 af Lillon (Slettet)

Er der en tekst til billedet?

Svar #2
03. november 2018 af HFNU (Slettet)

nej overhovedet ikke....desværre. Vi har kun det som står på firguren.

Det er derfor jeg synes det er lidt svært at forstå hvad det handler om. Men er også i fuld gang med at søge på evolutionsmekanismer, for bare at forstå begrebet

Brugbart svar (1)

Svar #3

Jeg ville sige, at billedet viser, hvordan nye arter opstår og andre forsvinder.

Evolutionsmekanismen i de grønne dele af billedet er selektion. Koevolution = evolution hos to interagerende arter, som påvirker hinanden (fx en plante og dens bestøver) - i sidste ende er det også selektion.

Splittende selektion kan føre til, at en del af en population separeres fra den anden, og der opstår nye arter (klassisk eksempel Darwin finker/ Galápagos-finker).

Brugbart svar (0)

Svar #4

Kaotiske miljøforandringer, katastrofer og masseuddøen - fører til tilfældig forandring af en population, dvs. forandring i allelfrekvenser i en population.

Mekanismen kaldes genetisk drift. (Læs evt. om flaskehalseffekt og grundlæggervirkning)

Selektion er derimod ikke en tilfældig proces!

Svar #5

Tak .Er splittende selektion og  geografisk isolation det samme?(i forhold til den beskrivelse jeg har læst i dit svar og beskrivelsen af geografisk isolation)

Svar #6

Der er faktisk en separat tekst til figuren, undskyld. Jeg skal prøve at se om jeg kan vedhæfte den som en billedfil også.

Brugbart svar (0)

Svar #7

Tak. Er splittende selektion og  geografisk isolation det samme? (i forhold til den beskrivelse jeg har læst i dit svar og beskrivelsen af geografisk isolation)

Nej, "geografisk isolation" betyder, at dele af en population ikke længere har det samme habitat. De kommer ikke længere i kontakt med hinanden og har ingen mulighed for at parre sig/ udveksle arveanlæg. Fx der opstår en kløft; ørken breder sig - men også sidste istidens gletsjer eller kontinentaldriften.

Ved selektion findes tre typer: splittende selektion, stabiliserende selektion og frekvensafhængig selektion - læs fx  https://da.wikipedia.org/wiki/Evolution_(biologi)#Naturlig_selektion_(tilpasning_til_milj%C3%B8et)

Svar #8

Tak for det.

Et eksempel på et folkefærd/bestand der er "geografisk isoleret", kunne så være?

Jeg har selv et bud, men vil gerne se om jeg har forstået det helt korrekt 

Brugbart svar (0)

Svar #9

Hvad er dit bud? ;-)

Svar #10

"The aboriginals"

Brugbart svar (1)

Svar #11

Et interessant eksempel - men de er jo ikke længere isoleret fra resten af os, Homo sapiens.

Et klassik eksempel er egern ved Grand Canyon, en underart bor på den sydlige kant af kløften, den anden på den nordlige.

Svar #12

Okay ja .  Er der IKKE nogle steder hvor de( The aboriginals) stadig gør det.

Det var rigtig pænt af dig at hjælpe, tak skal du have

Brugbart svar (0)

Svar #13

I denne globaliserede verden?

Det er lidt off topic: ;-)

Aboriginere kom til Australien for ca. 50.000 år siden. Så vidt jeg ved, er det desuden ikke sikkert, om det var kun en indvandringsbølge eller flere. I hvert fald invandrede der for ca. 4.500 år siden også mennesker fra den indiske subkontinent, den geografiske isolation varede altså max. 45.000 år - det er ingenting.

Vores art (Homo sapiens) er 300.000 år gammel (nye fossilfund i Marokko fra 2017), og vi er faktisk en meget ung art.

Grand Canyon (som vi kender den nu) er mange million år gammel (6-17? engelsk Wikipedia), de to egernarter er stadig kun underarter og ikke selvstændige arter.

Brugbart svar (0)

Svar #14
04. november 2018 af Lillon (Slettet)

p.s. til #13: Geografisk isolation: Om der opstår en ny art er ikke kun et spørgsmål om tid, det afhænger fx også af:

Hvor stor er den isolerede population? Har den en mindre genetisk variation eller andre allelfrekvenser end stampopulationen eller ej? (grundlæggervirkning, genetisk drift)

Hvor forskellige er de to habitater? - Forskellige betingelser kræver forskellige tilpasninger, selektionen vil påvirke den isolerede population anderledes end stampopulationen.

Skriv et svar til: Evolutionsmekanismer - hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.